Kai Zen: Kan denne gamle japanske tilgang ændre dit liv?

Det korte svar er ja, og det er endda utroligt godt dokumenteret og bredt anvendt.

Kai zen, eller kaizen er en japansk filosofi, der bl.a. kan hjælpe dig med at højne kvaliteten af og udvikling i dit liv. Hele ideen er baseret på at tage “små skridt” for at opnå større mål, ubesværet.
Kaizen består af to separate ord, Kai og Zen. ”Kai” betyder ”forandring” og “Zen” betyder “God”. “God forandring” også oversat til “forandring til det bedre” eller “løbende forbedring.”

Helt grundlæggende bygger kaizen på ideen om at sætte sig små, overkommelige mål.
Skal du eksempelvis i gang med et større projekt, skrive en større opgave eller lignende, så er tricket kun at sætte sig mindre og overkommelige mål, for ikke at lade sig blokere af ambitioner eller projektets omfang.

Igen med en skriftlig opgave som eksempel, så hav kun som ambition, at skrive i en halv time, i stedet for flere timer. Så er det meget lettere at komme i gang. Vi vil automatisk ofte lave mere end forventet, men det er ikke obligatorisk. Tricket med overkommelig mål virker hver gang og i alle sammenhænge. Teorien er, at hvis du gør det igen og igen, er du til sidst i mål og udvikler dig nærmest umærkbart og ubesværet hver gang.
Det er simpelthen meget lettere for hjernen både at overskue og ikke mindst motivere sig selv for overkommelige mål.

Et andet eksempel er at komme i gang med at løbe; i så fald starter man med kun at have som ambition at gå en rask tur i træningstøj. Ikke noget vildt, men så er man i gang, og det er helt fint hvis det bare bliver til en gåtur. Knusende simpelt og det virker forbløffende gang på gang i stort set alle sammenhænge.
Teorien bag kaizen er, at din hjerne bedre kan acceptere forandringer i små skridt fremfor radikale ændringer, og at en lille smule forbedring hver dag på sigt vil give store resultater, på en relativ ubesværet måde.

Kaizen bygger på en lang samuraitradition

Kaizen bygger på en lang samuraitradition. En samuraikriger skulle forbedre sin stil gennem hele livet, og deres træning var tilrettelagt så de, dag for dag, hele livet igennem, blev en anelse bedre til at kæmpe.

Det er ikke kun et meget effektivt værktøj på det personlige plan, men er også blevet brugt i, f.eks. virksomhedheder, og første gang målrettet i Japans genopbygning efter 2 verdenskrig. Det har bl.a. været Toyotas primære filosofi, kendt som ”The Toyota Way”. Begrebet og tilgangen kendes også indenfor psykoterapi, coaching, i banker, statsadministrationer etc.
Det er altså en vidt dokumenteret, effektiv tilgang, selvom man nok kan mistænke det for at have været misbrugt forskellige steder til konstant at effektivisere og optimere produktivitet. Også udover grænsen for hvad medarbejdertrivsel kan holde til, hvilket oprindeligt ikke var hensigten. Trivsel er faktisk en af kodeordene i at få kaizen til at fungere. Det betyder jo trods alt ”god udvikling”. Kaizen understreger faktisk medarbejderens trivsel; ikke at arbejde hårdere, men at arbejde smartere og udvikle bedste praksis.

Kaizen er i god tråd med nyere hjerneforskning, der underbygger, at hjernen ændrer og udvikler sig gradvist, og målbart, når den møder udfordringer. Der sker eksempelvis en opbygning af nye forbindelser af neuroner i hjernen. Og denne proces sker langt ind i voksenalderen. Det har desuden vist sig, at man skaber en jævn strøm af hjernens belønningsstof, dopamin, ved den vedholdende tilgang. “Spis elefanten bid for bid”, og skab dit eget konstante flow af dopamin.

Mange mennesker er bange for at falde igennem overfor andre, og så giver de op. Måske forklarer de overfor sig selv, at de ikke har tid, giver ydre forhold skylden forhold, eller bare finder på undskyldninger. Frygten for fiasko overvinder vores lyst til selvforbedring og det er synd. Ændringer kan være skræmmende. Hele pointen med kaizen er at “omprogrammere” din hjerne til at holde op med at være bange for nye mønstre og adfærd, fordi vi ofte vælger det “kendte, stabile nu” i stedet for den “fantastiske og ukendte fremtid”.

Et berømt citat af Winston Churchill er ren kaizen: ”Continuous effort – not strength or intelligence – is the key to unlocking our potential”, Kontinuerlig indsats – ikke styrke eller intelligens – er nøglen til at låse op for vores potentiale.

Der er desuden nogle regler indenfor kaizen, som måske kan inspirere yderligere:

1. Problemer kan skabe muligheder

2. Vent ikke på den perfekte løsning, vælg en simpel løsning. ”Keep it simple.”

3. Brug dit hoved og ikke kun dine penge

4. Få ideer alle steder fra

5. Sæt dig overkommelige mål

6. Selvforbedring er en løbende proces

Kaizen metoden med at stille sig selv spørgsmål

Endelig er der kaizen-metoden, hvor man i stedet for at fortælle sig selv, hvad man skal gøre, stiller sig selv et spørgsmål om, hvad man kan gøre. F.eks. i stedet for at sige til dig selv “jeg burde løbe noget mere” kan man stille spørgsmålet “hvordan kunne jeg blive mere fit?” Og i stedet for at sige “jeg burde spise nogle flere grønsager” kunne man spørge “hvordan kan jeg spise mere sundt? I dette særlige tilfælde er det meningen at programmere din hjerne til at tænke: “Hvordan kan jeg gøre mig sundere?” i stedet for at betragte det som en slags forpligtelse.

I stedet for at fortælle en selv, at man burde være mere afslappet, så prøv i stedet at stille spørgsmålet “hvor afslappet kan jeg være”?

Denne metode er meget mere motiverende, end dét blot at “tvinge” sig selv til at gøre noget.

 

Kilder:

Talentguiden.dk, Camilla Lærke Lærkesen

Wikipedia.org

‘One Small Step Can Change Your life: The Kaizen Way.’ Anthony Robbins and Robert Maurer

Wingman.com

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.

One thought on “Kai Zen: Kan denne gamle japanske tilgang ændre dit liv?

Comments are closed.