Lav bro mellem dine hjernedele og få større kapacitet

Kan man træne sig op i at bruge ens hjerne bedre og mere effektivt? Det er der en række neurovidenskabsfolk, der mener, og de er i gang med at afprøve i kontrollerede forsøg.

Internal vision

Et forskningshold på Stanford University er i gang med at undersøge specifikke teknikker, baseret på neurovidenskabens opdagelser om hjernens opbygning. Man kan godt kan gå ind og kemisk påvirke hjernen, så den fungerer bedre, men forskerne lægger mest vægt på de resultater man kan opnå ved forskellige meditationsteknikker; ikke mindst fordi det er “ikke-invasive” metoder, som ikke har bivirkninger for krop og helbred.

Teknikken som har været afprøvet og er ved at blive testet på større forsøgsgrupper, er det man kalder STB; Space – Time – Bridging. Det er en teknik som i høj grad er baseret på neurovidenskabens fund, og som de selv mener giver gode resultater.

Målet er at blive mere til stede, koblet med at have adgang til vores forestillingsevne og kreativitet. Man skal altså lave en bro mellem hjernedelene, bruge en samlet større del af hjernen og på denne måde få større mentalt råderum.

Man fokuserer ikke på alle dele på en gang, men relativ kort tid efter hinanden, ligesom man på en måde tænder flere lys efter hinanden og på den måde “ser” og tænker bedre, mere kreativt, mere positivt og samtidig ser det store perspektiv.

Meditationen er meget kort og kan laves på 5 minutter: Den er primært baseret på vores syns orientering og vores åndedræt.

1. Det første man gør er at lukke øjnene, og tage EN dyb indånding. Forestil dig at gå ind bag ved punktet du ser på billedet (internal vision).

Fokuser tæt på med begge øjne

Ved det næste dybe åndedræt fokuserer man på noget på tæt afstand, som din håndflade for eksempel. Det er et meget effektivt område i hjernen, der bliver aktiveret, når man fokuserer med begge øjne på et bestemt sted lige foran sig. Dette fokus aktiverer meget specifikke dele af hjernen, der er meget forskellig fra det foregående interne syn.

Det sidste åndedræt foretages med dit synsfelt bredt ud, altså ikke fokuseret, hvor man ser det hele på en gang. Fungerer mere effektivt udenfor selvfølgelig, hvor man kan kigge på horisonten med synet indstillet på uendeligt.

Det er her man kan opleve, at ens kreativitet og ideer slippes løs ovenpå denne tretrinsraket af hjernestimuli.

Processen gentages et par gange og kræver som alt andet lidt øvelse for at få til at fungere optimalt.

Ideen er, at man efterhånden laver bedre bro mellem de forskellige hjernedele; at man overskrider og kombinerer styrken i at være til stede med even til at forestille sig ting.

 

Dr. Andrew Hubermans illustration af Space-Time-Bridging

 

Hjerneforsker Andrew Huberman opforder alle til at afprøve metoden og se, hvad der sker med ens koncentrationsevne og velbefindende. Det er en meget let tilgængelig og kort teknik. Han bruger den selv om morgenen og et par gange i løbet af dagen, for at kunne tænke og fokusere mere klart.

En af de ting, der gør neurovidenskaben til en af de mest markante videnskaber i disse år, er at den skaber dokumentation for og kan optimere andre forskningsfelters viden og teorier; bl.a. teorier om meditations gavnlige effekter. Det bliver pludselig meget konkret, når man f.eks. via MR scanninger kan påvise præcis, hvad der sker i hjernen, hvor og hvorfor.

Det kan sandsynligvis også hjælpe alle mennesker til at forstå sig selv bedre, og måske ligefrem give os allesammen muligheder for at bruge vores hjerner mere effektivt, og i den proces måske ovenikøbet få større livskvalitet.

 

Læs også: Neurovidenskaben kan måske hjælpe os til at få mentale superkræfter og velbefindende

 

 

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.

One thought on “Lav bro mellem dine hjernedele og få større kapacitet

Comments are closed.