Lektiehjælpen trænger til et boost på de danske folkeskoler

Der er for alvor plads til forbedringer, når det kommer til lektiehjælpen på de danske folkeskoler.

Det er Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening, der er fælles om at give denne hårde dom til folkeskolereformens nye elementer.

En af grundene til, at der er stor utilfredshed er, at eleverne på nogle skoler må se sig tilfredse med at der kun er to lærere om 100 elever i letiehjælps-timerne. Andre steder må eleverne nøjes med pædagoger, der er der for at holde øje med børnene. Sådan skriver Fyens Stiftstidende.

Problemerne med lektiehjælpen skyldes blandt andet, at hjælpen stadig er frivillig. Det vil der dog ret sikkert blive lavet om på ved næste folketingsvalg.

Poul Anthoniussen, børn- og ungechef i Odense Kommune, og Claus Hjortdal, formand for Skolelederforening, er enige med hinanden i, at når lektiehjælpen i en overgangsperiode er frivillig og placeret i ydertimerne, så giver det problemer. Og så er vilkårene for at tilbyde eleverne ordentlig lektiehjælp for ringe.

”Når et system får en begrænset tid til en opgave, gør det noget ved den måde, man går til vaflerne på. Om man gør mere eller mindre ud af det. Det siger også sig selv, at skolerne ikke kan være lige ivrige på alle reformens punkter,” siger Poul Anthoniussen til Fyens Stiftstidende.

”Det er et nedprioriteret område uden ressourcer,” påpeger Claus Hjortdal over for avisen.

Anders Bondo Christensen, der er formand hos Danmarks Lærerforening mener, at lektiehjælpen kan være god nok for de børn, der har brug for den, men samtidig mener han, ifølge JP.dk, at der ikke skal være tale om, at lektiehjælpen blot er til for at ”opbevare” børnene.

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.