Nulstil hjernen og tænk klart på få minutter

Det vrimler med forslag under wellness og livsstil til, hvordan man kan koble af og blive mindre stresset og mere nærværende. Og med god grund; de fleste er alt for meget “online” og checker konstant deres smartphone, Ipad eller PC for facebookopslag, smsér, mails etc. Hvis man ikke selv gør det, skal ens smartphone nok  give lyd og notifikationer om alt muligt, stort og småt. Uanset hvad der belaster en bevidst og ubevidst, er stress-aflastningen lige indenfor rækkevidde.

En simpel måde til at få ro og renset hjernen på, er at fokusere på en af sine sanser i nogle få minutter. Ved at være i dine sanser giver du automatisk din hjerne en tiltrængt pause, og både krop og hjerne fungerer beviseligt bedre bagefter: Vælg en af dine sanser, altså enten dit syn, hørelse, duftesans, følesans eller smagssans. For eksempel, hvis det er synssansen; se på det du ser på med hele dit fokus, hvad enten det er et træ, en blomst eller lignende. Forsøg at være helt tilstede i oplevelsen i 3 minutter. Dette har en beroligende effekt og du vil sandsynligvis allerede efter de 3 minutter være friskere og mere fokuseret. Når man bliver bedre til det kan man øge tiden til 5 minutters stille fokus.

Er man mere til at blive guidet kan nedenstående lydvideo sandsynligvis give en større effekt. Den varer ca. 9 minutter og virker i øvrigt bedst med hovedtelefoner på.

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.