Skovbadning: Den nye trend læger anbefaler til helbredelse af krop og sind

’Shinrin-yoku’, betyder at indtage skovens atmosfære

Skovbadning har bredt sig fra Japan, hvor man kan få det på recept, til resten af verden og vestlig medicinsk tankegang, hvor det nu også vinder indpas som nærmest et universalmiddel til bekæmpelse af både fysiske sygdomme og stress.

Skovbadning har intet med søer og badetøj at gøre, men handler om at opholde sig i skoven og naturen på et bestemt måde, der samtidig sætter gang i en masse helbredende processer i krop og sjæl.

’Shinrin-yoku’ er japansk og betyder noget i retning af “at indtage skovens atmosfære”, og skovbade-behandling af patienter med forskellige lidelser er for længst blevet anerkendt i det japanske sundhedsvæsen.

I USA og Storbritannien, har man ligesom i Japan, sat fænomenet skovbadning i system og uddanner folk til at guide andre i, hvordan man får mest muligt ud af skovens sundhedsfremmende virkning.

Men hvad går det egentlig ud på, og hvad er de præcise og målbare effekter af skovbadning?

Skovbadning handler om at ”bade” i sanseindtrykkene fra skoven. Det handler om at være til stede i skoven på en nærværende og sansende måde. Det handler om at følge en bestemt praksis for at komme i en “positiv, tilfredsstillende tilstand i overensstemmelse med naturen.”

Ovenstående kan umiddelbart lyde lidt spirituelt, men der er rent faktisk lavet masser af reel forskning omkring skovbadning i Japan og resten af verden.

”Vi ved fra disse undersøgelser, at en tur ud i naturen styrker dit immunsystem, sænker blodsukkeret, hjælper på din koncentration, indlæringsmuligheder og hukommelse. Blodtrykket falder, det forbedrer synet, hjælper på følelsen af velvære, mindsker smerter, hjælper på humøret, og så kan det gøre dig mere kreativ. (Natur – og stressvejleder Doreen Møller Holmquist).

En undersøgelse konkluderede, at forsøgsdeltagerne præsterede 50 procent bedre i kreative problemløsningsopgaver efter tre dage i vildmarken.

Peter Qvortrup Geisling, “Naturen på recept”

Ifølge TV-lægen Peter Qvortrup Geisling er ”naturen sund for krop og sind, og vi kan blive langt bedre til at udnytte dens forebyggende og helbredende potentiale – både i vores eget liv og i behandlingen af en lang række sygdomme. Peter Qvortrup Geisling skrev allerede i 2017 bogen ”Naturen på recept”.

Med afsæt i forskning, cases og egne erfaringer fortæller Peter Qvortrup Geisling, hvad det er, naturen gør ved os, og hvorfor den er vigtig i en tid, hvor flere og flere bor i byen og bruger dagen bag en skærm.

“Angst, depression, diabetes, migræne, hjerte-kar-sygdomme og astma. Risikoen for alle disse sygdomme er mindst hos mennesker, der har mindre end en kilometer til et grønt område. Det er der flere grunde til. Naturoplevelser bidrager nemlig til forbedret sundhed helt generelt, og det skyldes både fysiske, psykologiske og sociale faktorer.”

Duftstoffer, phytoncider fra skoven forbedrer immunsystemet

Ifølge psykolog Birgitte Sølvstein, der også bruger skovbadning som en del af sin behandling, har de duftststoffer, der findes i naturen også en betydning: “Skoven har sandsynligvis en direkte effekt på immunsystemet, da mange træer udskiller “phytoncider”, som man har sat i forbindelse med et forbedret immunsystem.”

“En japansk undersøgelse har vist, at der efter en tredages campingtur i skoven var en gennemsnitlig stigning på 50 procent af de celler i kroppen, som eliminerer cancerceller og viral-inficerede celler i kroppen. Forskningen viste, at de positive virkninger varede op til en uge efter opholdet.” (artikleromsundhed.dk)

 

Sådan kan du gøre

Ifølge Doreen Møller Holmquist kan man skovbade på følgende måde:

  • Doreen Møller Holmquist

    Start med at gå stille omkring. I de danske statsskove må du godt gå væk fra stierne. I private skove skal du blive på stierne. Opsøg gerne noget vild natur, det har vist sig at have den bedste virkning.

  • Find gerne et sted at opholde dig.
  • Sæt dig og træk vejret dybt ned i maven flere gange. Det er vigtigt at du kommer ned i en dyb afslappet tilstand.
  • Mediter gerne et øjeblik, hvor du mærker efter hvordan din krop har det, legemsdel for legemsdel.
  • Åben dine sanser, som et lille barn. Som om du så skoven for første gang. Indenfor mindfulness hedder det ”Beginners mind”.
  • Lyt til lydene i skoven. Luk øjnene og lyt til vinden i træerne, stilheden eller fuglesang. Prøv om du kan udvælge bare en af fuglene og fokuser kun på dens lyde.
  • Kig rundt på farverne i skoven og lyset imellem træerne.
  • Duft til skovens dufte af blade og muld m.m.
  • Gå gerne rundt på en afslappet måde og mærk på træernes stammer, mærk skovbunden under dine fødder.
  • Læg dig ned og kig op i trætoppene.
  • Gå gerne rundt på bare tæer.
  • Sæt håndfladerne på jorden, mærk på skovbunden.
  • Inden du forlader stedet igen, så tak for oplevelsen.

Husk dig selv på at formålet er ”væren” og øv dig i at vær nærværende. Ikke at gå tur, samle urter, eller motionere.

Gør det til en ting du gør jævnligt, gerne et par gange om ugen. Så vil du efter et stykke tid mærke effekten.

Du skal gerne mærke, at din stress falder, at du bliver gladere, får bedre søvn, blodtrykket falder, du bliver bedre til at løse problemer og du får mere energi.

Doreen Møller Holmquist laver også guidede ture, som man kan se det i USA og Storbritannien, da det kan være en fordel at lære jer nogle teknikker for at genetablere sin kontakt til naturen igen.

Derudover er skovbadning en helt gratis behandling, der er lige ved hånden for de fleste. Danmark har masser af smuk skov og natur, der egner sig til skovbadning og sandsynligvis ganske tæt på, hvor man bor.

 

Relateret artikel:

Taknemmelighed er det nye sort: Overbevisende forskning og metoder

 

Kilder:

Natur – og stressvejleder Doreen Møller Holmquist, Psykolog Birgitte Sølvstein, natureandforesttherapy.org, artikleromsundhed.dk, mind4nature.dk, “Naturen på recept” af Peter Qvortrup Geisling.

 

Videnskaben bag skovbadning

 

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.


 Støt fri og uafhængig journalistik, så alle fortsat har adgang til væsentlig viden. Du kan her støtte med større eller mindre enkeltbeløb via MobilePay.