Slip for nakkesmerter og hovedpine: Læs og se video

Nakkesmerter er et kæmpe og tiltagende problem i Danmark, hvor vi generelt sidder meget ned, og brugen af smartphones gør ikke tingene bedre. Du kan her få en række tips, metoder og videoinstruktioner til at undgå det træls fænomen, hvor hovedpine tit følger med.

Massage kan være en god løsning, når smerterne har sat sig fast, men er primært symptombehandling

Massage kan nogle gange være en god løsning, men det er i princippet også bare en form for symptombehandling. Det er ifølge fagkundskaben en meget bedre ide at finde gode øvelser og metoder, så man måske helt kan undgå de irriterende nakkesmerter og hovedpine. Eksempler på disse kan ses og øves nederst i artiklen.

Ca. halvdelen af alle danskere har inden for de sidste 14 dage oplevet at have smerter og ubehag i nakken. Faktisk er nakkesmerter den femtestørste årsag til førtidspension i Danmark. Der er altså al mulig grund til at bruge lidt tid på at forebygge smerterne i hverdagen, i stedet for konstant at tage smertestillende medicin, og rende rundt til dyre, oftest selvbetalte behandlinger.

 

Øvelser og ændret adfærd

Øvelser og ændret adfærd kan for mange betyde langt mindre ubehag, sygedage og gener. Nakkesmerter koster hvert år samfundet omkring 2.950 millioner kroner i behandling og tabt produktion. Behandlingen for nakkesmerter er i øvrigt ofte utilstrækkelig. Jan Hartvigsen, kiropraktor og professor i Klinisk Biomekanik på Syddansk Universitet mener, at problemet med nakkesmerter er alt for underprioriteret i sundhedssektoren, og det er problematisk da fænomenet er stadigt stigende (eb.dk 16/2 – 2016).

Den bøjede smartphone nakkestilling er en belastning af nakkehvirvlerne på op til 20 kilo ekstra

En af de væsentlige årsager til nakkesmerter, er forkerte arbejdsstillinger og den kendsgerning, at vi sidder for alt for meget ned. Ofte med hovedet rettet mod en skærm. Det gælder også brugen af smartphones. Man behøver blot kigge rundt et tilfældigt sted, hvor mennesker er samlet, og man ser overalt børn, unge og gamle med næsen i skærmen og den karakteristiske bøjede nakkestilling, der bl.a. er årsag til manges smerter og hovedpine.

Den foroverbøjede nakkestilling giver en ekstra belastning på halshvirvlerne op til 20 kilo, og kan medføre, at halshvirvlerne tidlig i livet bliver slidt og forfalder. På ti år er antallet af børn og unge, der får fysioterapi, steget med 60 procent. De sidder med bøjet nakke foran skærmen og får ondt. Selv børn i børnehavealderen døjer med problemet. (Politiken 9/12 -2016)

 

I den første video er det klinikchef og fysioterapeut Eivind Møller fra klinik.dk, der viser hvad du selv kan gøre for at lindre smerten/ømheden ved hold i nakken, og hvornår du bør opsøge hjælp.

 

Michael Langlo, fra sundhedspartnerdk.dk forklarer, at vores muskler ofte er statisk og konstant spændte, og derfor kan give skader og en massiv opbygning af affaldsstoffer i musklerne. Langlo, der er fysiurgisk behandler og ergonomisk vejleder, viser hvordan du ved nemme daglige muskelpumpeøvelser, kan reducere smerter og muskelømhed p.g.a. statisk ensformigt arbejde foran en computer. Som han siger “hvis du er rigtig flittig, har du over dagen sammenlagt brugt ca. 10 minutter på øvelserne”, så de fleste burde kunne være med her.

I øvrigt findes der tonsvis af gode videoinstruktioner på bl.a. youtube. De fleste på engelsk selvfølgelig, man da alle jo kan jo se øvelserne burde det ikke volde de store problemer.

Har nakkesmerterne sat sig massivt fast kan det være en god ide, at få en gang god ryg og nakkemassage, eller anden behandlig først, og så efterfølgende holde smerter og skader fra døren med øvelser, der virker for en.

 

Kilder:
Politiken, Anders Legarth. Børn får skader af at bruge skærme
Jan Hartvigsen, kiropraktor og professor i Klinisk Biomekanik på Syddansk Universitet.
Michael Langlo, sundhedspartnerdk.dk
Eivind Møller, klinikchef, fysioterapeut og osteopat. Klinik.dk

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.