Tai Chi – “medication in motion” ifølge Harvard University

taichiStudier på bl.a. Harvard University viser, at den den gamle kinesiske kampsport  Tai Chi kan være med til at forebygge mange kroniske tilstande, såsom nakke- , rygsmerter, hovedpine, stress og endda forebygge og afhjælpe hjerte-kar sygdomme. De tøver ikke med at kalde Tai Chi for “medication in motion”, medicin i bevægelse.

Denne milde form for motion kan desuden hjælpe dig med at opretholde styrke, fleksibilitet, og balance, og kunne være den perfekte aktivitet for resten af dit liv.

Derudover har Tai Chi også et mentalt aspekt, som for mange af dens udøvere er det primære; det hjælper med til at få ro i sindet og gør dig bedre til at fokusere. Tai Chi er derfor også ofte refereret til som “meditation i bevægelse”. Studier viser at Tai Chi kan reducere stress, forbedre koncentrationsevnen og endda give bedre søvn.

Tai Chi bygger på et spirituelt fundament med rod i den allertidligste kinesiske filosofi, Taoismen. De vigtigste principper bygger på harmonien mellem Yin og Yang.

Hvis man er mere interesseret i kampsportsdelen, kan man i øvrigt vælge at dyrke den helt oprindelige Tai Chi, kaldet “Chen Tai Chi Chuan”, der kombinerer langsomme bevægelser med hurtige og eksplosive bevægelser også kaldes ”Fajin”. Chen Tai Chi adskiller sig fra de andre Tai Chi systemer ved at have et større kampsports aspekt, hvorfor træningen foregår med både lave stillinger, høje spark og eksplosive bevægelser.

Fælles for alle Tai Chi variationerne er at de kan dyrkes af alle, uanset alder, styrke og kondition. Det eneste det kræver er en smule tålmodighed. Måske kan Tai Chi blive den bedste pensionsopsparing for dig?

Youtube har selvfølgelig også et utal af Tai Chi instruktioner. Videoen forneden er et godt eksempel.

 

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.