Unge samles online og tager magten gennem sociale medier

De unge tager nu magten til sig. Ungdommen vil ikke længere finde sig i at blive overset i vort samfund.

De unge bruger sociale medier til at kommunikere med hinanden for at kunne tage magten. Og på sociale medier foregår alt i realtid.

Ofte samarbejder de unge mennesker i realtid for opnå magten ved at udnytte opmærksomheden og bruge sociale medier på nye måder.

De unge oplever ikke at magten er et nul-sum-spil, hvor vinderne tager det hele og lader andre tilbage. De mener, at alle kan få del i magten. Af de unge mener hele 57% , at magten bør tilhøre alle, når man samles for at udøve den kollektive magt.

Bare 38% af de unge mener, at de er godt repræsenteret i traditionelle massemedier. Derimod er de sociale medier blevet deres vigtigste værktøj, hvor 62% af de unge er enige om, at medier som Facebook, Twitter, Instagram, Youtube og Google endelig kan give de unge den stemme om livets vigtige spørgsmål de har savnet, og som er vigtig for dem.

De sociale medier giver de unge en ny form for magt og 63% siger, at disse medier faktisk har den største indvirkning på vort samfund i dag. Når andre folk eller andre synspunkter dukker op, som de unge ikke støtter, vil de unge binde sig sammen ligesom for at “annullere” dem gennem en form for civil ulydighed. Dette er de unges nye ungdomsoprør. 

Hvor går det henad?

De unge vil dog gerne selv definere, hvordan magten skal udøves. De vil ikke lade sig diktere.

Hvad der engang blev betragtet som nye medier, er nu hverdag for de unge. Halvdelen af de unge opfatter efterhånden virksomheder som Facebook, Amazon og Google som værende for store, ridgide og magtfulde. De unge har dog ikke noget imod institutioner generelt.

Hele 66% ser egentlig ikke vort system som en barriere for deres magt. De har også delte meninger om, hvorvidt der faktisk bør foretages en egentlig ændring inden for systemet. 46% er for det bestående, og 40% vil forkaste det.

Omkring det samfundsmæssige ansvar for de store virksomheder og varemærker mener 66% at de store varemærker bør tage ansvar og spille en større rolle i sociale spørgsmål, og hele 70% af de unge mener, at mærker der deltager i store sociale spørgsmål, faktisk fortjener deres respekt.

De unge opfatter også sig selv som anderledes i deres forhold til teknologi og især Smartphones end ældre generationer. Sammenlignet med ældre generationer, opfatter 69% af teenagerne, at folk på deres alder er mere afhængige af moderne teknologi, i form af deres Smartphone. De er også mere behagelige at connecte med og 55% foretrækker hellere at være online, end at deltage i et personligt møde. Over 50% af de unge er villige til at dele oplysninger om sig selv online.

Smartphones er de unges sikkerhed

For de unge der er vokset op med en Smartphones, fungerer den som deres kilde til sikkerhed, specielt i sociale situationer. Hvis man sammenligner med angsten ved uforberedte møder ansigt til ansigt er de mobile interaktioner faktisk mindre stressende, fordi de unge har så meget mere magt over situationen.

De unge er komfortabelt skjult bag en skærm, og har derfor den ultimative kontrol over situationen, ligesom de også har bedre tid til at formulere det perfekte svar. Selv når de unge er ude i sociale situationer, har de deres telefon parat i hånden som et konstant skjold mod isolering og med en konstant interaktion mellem personer. På den måde føler op mod 62% af de unge sig mere komfortable med at udtrykke sig digitalt gennem deres Smartphone end personligt. Ud af de unges gruppe føler 55%, at de faktisk ikke behøver ikke at møde nogen personligt for at føle sig tilknyttet til dem.

Magten i de sociale medier

Som det ses er de unge kollektivt ved at tage magten, ved interaktion gennem de sociale medier. Ungdomsoprøret er startet. De unge tager nu magten og har fundet den kollektive løsning ved at kunne kommunikere med hinanden verden over. De sociale medier er det nye værktøj de unge anvender på deres vej til magten.

Kilder: Vidcon.com konference og Viacom.com

 

Relaterede artikler:

Bliver Greta Thunberg vor tids klimaaktivist og ungdomshelt?

Nu kommer de store investorer på banen for at redde klimaet og dem selv

 

 

 

 

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.


 Støt fri og uafhængig journalistik, så alle fortsat har adgang til væsentlig viden. Du kan her støtte med større eller mindre enkeltbeløb via MobilePay.