Allerede i 2023 vil A.P. Møller-Mærsk indsætte et 200 meter langt containerskib, der kan sejle CO2 neutralt.
Det er 7 år før planlagt, og i øvrigt er det rederiets hensigt, at ”fremtidige Maersk-nybygninger vil blive bygget til at kunne sejle på klimaneutrale brændstoffer”. (energiwatch.dk)
Mærsk er det største container shipping firma i verden, og har en samlet flåde på langt over 600 containerskibe.
De ambitiøse klimamål fra A.P. Møller-Mærsk vil sandsynligvis skabe nye standarder i shipping industrien, der er også er presset af deres kunder til at gøre CO2-aftrykket fra fragten af varer markant mindre.
Skibsfarten er en af de helt store udledere af CO2 og tegner sig for omkring 3 procent af den globale CO2 udledning. Det er mere end Afrikas samlede udledninger af CO2 – og lidt mere end flytrafikken.
Det nye containerskib vil komme til at sejle på e-methanol eller bio-methanol. Det er brændstoffer, der produceres via elektrolyse med el fra vedvarende energikilder.
E-methanol kan anvendes til eksempelvis tung transport eller skibsfart. Brændstoffet betegnes også som ”flydende vind”, da den vedvarende energikilde eksempelvis kan komme fra vind. (pro.ing)
Morten Bo Christiansen, nyudnævnt Head of Decarbonisation i A.P. Møller-Mærsk, siger i et interview til Finans, at CO2-neutrale containerskibe bliver afgørende for at holde fast i kunderne. (finans.dk)
Mærsks leder af dekarbonisering forklarer endvidere, hvordan flere ting er “gået i den rigtige retning”, når det gælder om at fremskynde udviklingen af methanol-drevne skibe.
”Vi har som virksomhed lært meget om de muligheder, der er – teknologien har udviklet sig,” udtaler Morten Bo Christiansen til det amerikanske CNBC.
“Og sidst, men ikke mindst, vores kunder forventer tydeligt dette fra os, de har brug for os til at støtte dem med at dekarbonisere deres forsyningskæder.” (cnbc.com)
“Vi kan se et stort momentum i dekabonisering generelt, og i forhold til logistikken fra vores kunder … det er gået fra at være en prioritering af bæredygtighed til nu at være reel kilde til konkurrence dygtighed”
Også inden for skibstransport er der grøn tidevandsbølge i gang, og der er store penge at tjene for dem der kommer med i tide.
Ørsted, Mærsk, DSV, SAS og Københavns Lufthavn planlægger verdens største brinbrændstof kraftværk ved Avedøre Holme i København.
Det er planen, at man indenfor det næste årti vil forsyne lastbiler, fly, og skibe med grøn brint produceret på fabrikken.
EU anslår, at rent brint i 2050 kan dække 24% af verdens energibehov.
Morten Bo Christensen er sikker på, at når teknologien bliver skaleret op falder omkostningerne for CO2-neutralt brændstof helt naturligt.
Den udvikling har man tydeligt kunne observere ved andre vedvarende energiformer, hvor sol og vind allerede nu har udkonkurreret fossile brændstoffer på prisen. En udvikling der ifølge alle eksperter og investorer kun vil fortsætte.
Mærsks ambition er at nå en 60 procent reduktion af CO2 inden 2030 og at være CO2 neutrale i 2050.
“Nu er vi syv år foran vores første indikationer. Vores håb er selvfølgelig, at vi kan blive ved med at være foran og måske endda accelerere det yderligere.” udtaler Morten Bo Christensen til Børsen.
Relaterede artikler:
Nyt vinge-vinddrevet fragtskib kan transportere 7000 biler over Atlanten
Varetransport med sejlskibe er på vej tilbage på verdenshavene
Frankrig og Tyskland vil investere milliarder i CO2-neutralt brændstof og Ørsted viser vejen
Fremtiden for flyrejser lysner: Nyt CO2 neutralt brændstof og elektriske fly
Kilder: CNBC, Finans, pro.ing, nyhedscentrum.dk, energiwatch.dk, Berlingske, maersk.com, Børsen.