Træn din hjerne til at lære hurtigere

Du kan faktisk træne din hjerne til at modtage og fastholde ny indlæring på mindre end 40 dage. Indenfor coaching og trænerverdenen har man tit sagt at “Det tager 21 dage at ændre en vane”. Det er også rigtigt, at mange nye vaner kan indlæres på kun 21 dage, men ofte forekommer det, at der snarere skal op mod 40 dage til for at indlære nye vane,r så de virkelig bliver fastholdt, og man ikke falder tilbage til den gamle vane.

Kan man optræne sin hjerne på samme måde som man optræner sine muskler? Man siger da ellers, at man som voksen ikke kan lære så hurtigt og let som dengang man var barn. Børn suger ny viden til sig på rekordfart. Så ja – Det tager lidt længere tid for voksne at træne sin hjerne til ny indlæring. Men det er muligt at optræne sin hjerne til at være mere modtagelig, således at man opnår ny indlæring, der også bliver fastholdt på mindre end 40 dage. Hjernen bliver altså mere modtagelig gennem daglig træning.

Man kan således træne sin hjerne til at indlære nye færdigheder. Og det kan gøres på mindre end 40 dage ifølge et helt nyt system der er lanceret på Mentorweb.dk. Her arbejder man med at træne hjernen til at modtage indlæringen i små trin, der muliggør at selv kompliceret indlæring kan foregå på forholdsvis kort tid.

Systemet virker ved, at man i små trin bygger ovenpå det som man tidligere har indlært. Der er også et træningsaspekt i at hjernen efter den første uge bliver mere modtagelig og vænnet til den nye indlæring. Og efter ca 2 uger vil man have lært de nye færdigheder. Derefter arbejdes der med at fastholde og bevare den nye indlæring. Programmet anvender mikrolæring og varer i alt 30 – 40 dage alt efter behov. Hemmeligheden? Mikrolæring, visualisering og lyd, der tilsammen danner indlæringen. På bare 10-20 minutter om dagen kommer man til målet med coaching og interaktive tutorials på en fælles platform.

Hvordan virker træning af hjernen

Hjernen opfattes af de fleste på den måde, at man som ung indlærer sine færdigheder, og derefter anvender denne indlæring resten af livet.
Men man kan godt ændre de vante tanker og mønstre man har som voksen. Hjernen er ikke statisk, men kan ændres, hvis hjernen bliver trænet med bestemte øvelser.

Hjernen bliver mere skarp ved at opleve nye oplevelser og løse opgaver, den ikke er vant til. Til gengæld bliver hjernen sløv af gentagelser, gamle vaner, og passivitet. Rent faktisk kan man træne sin hjerne med mentale øvelser, og opgaver. Hjernen kan også godt lide, at man får motion og bevægelse, der styrker blodomløbet. Derved får hjernen også ny ilt, der giver bedre tankevirksomhed.

Ny viden om hjernen peger også på, hvordan hjernen kan udvikle sig. Dette åbner ofte op for fastlåste forestillinger om ens egen hjernes mulige kompetencer og evner. Man kan nu som voksen se nye muligheder for at gennemføre uddannelseforløb, mestre nye færdigheder og kaste sig over den hobby man altid havde drømt om. Altså ny træning af hjernen, mens der medfører opbygning af nye forbindelser af neuroner.

Selvom der er visse fællestræk i de stimuli, som hjælper hjernen med at udvikle sig, vil der også være store individuelle forskelle. Nogle lærer og udvikler sig bedre ved at gøre det på en måde, der er tilpasset lige præcis deres personlige tilgang til denne nye læring.

Hvad der er fælles for alle, er øvelse: Man kommer ikke uden om, at skulle gøre en vis indsats gennem en længere periode, hvis både kort -og langtidshukommelsen skal aktiveres. Nogle fremskridt kan man se næsten med det samme, andre sker over tid, men er til gengæld mere blivende.

Hvis man er opmærksom på at hjernen bliver trænet og holdt igang vil man kunne opnå en mere forandringsvillig hjerne, der hurtigt omstiller sig til nye opgaver og oplevelser. Man bør give sin hjerne nye udfordring hver dag. Man behøver ikke nødvendigvis have et decideret træningsprogram, men man skal tænke på at hjernen godt kan lide at få motion, både gennem mental træning og ren fysisk bevægelse. Hvis du virkelig vil rykke dig på den lange bane, så sæt dig for at lære en ny færdighed, eller få ny viden.

Find de øvelser, der kan styrke din evne til at holde fokus, bevare overblikket under pres, samt huske det vigtigste og sortere unødvendige informationer fra. Grib de chancer der er omkring dig, og mød evt. nye mennesker. Du vil opleve, at din hjerne og din person vil vokse med de nye opgaver meget mere end du selv tror.

Kilder: Mentorweb.dk Anturicompassioncenter.com

 

Relaterede artikler:

Tænk hurtigt og langsomt: Ny forskning lærer os at bruge vores hjerne bedre

Den nyeste forskning afdækker, hvordan vores hjerne arbejder i to systemer, og hvordan vi kan blive bedre til at udnytte vores ganske imponerende og overraskende hjernefunktioner…

Læs resten af…

 

 

Snyd din hjerne klog: Hvordan du bliver den bedste version af dig selv

Hvem har ikke ønsket at være den bedste version af sig selv også under pres. Det kan være afgørende i mange situationer, og der findes heldigvis nogle ret enkle metoder som kan “snyde” hjernen klog, selv i situationer hvor vi ofte er stressede….

Læs resten af…

 

 

 

 

 

 

 

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.


 Støt fri og uafhængig journalistik, så alle fortsat har adgang til væsentlig viden. Du kan her støtte med større eller mindre enkeltbeløb via MobilePay.