Taknemmelighed er det nye sort: Overbevisende forskning og metoder

Taknemmelighed som livsstil påvirker vores lykke og velbefindende mere end noget andet. Taknemmelige mennesker har mere sundhed og scorer højest på næsten alle sundhedsmæssige parametre, har bedre livsstil og nyder livet mere.
Taknemmelighed som livsstil er simpelthen noget som kan ændre folks liv radikalt i en positiv retning, når man begynder at praktisere det. Det er i hvert fald hvad al forskning i positiv psykologi viser.

National Institutes of Health (NIH) lavede i 2009 en undersøgelse der viste, at hypothalamus aktiveres, når vi føler taknemmelighed eller samtidig gør ting med altruistisk hensigt. Faktisk peger denne forskning på, at vi ikke kan fungere særligt godt uden taknemmelighed, da hypothalamus er den vigtige del af vores hjerne som styrer appetit, søvn, temperatur og stofskifte.

Handlinger af venlighed og taknemmelighed frigør store mængder dopamin, et naturlig belønninsstof i kroppen. Dopamin er desuden en neurotransmitter, der spiller en vigtig rolle ved behandling af smerte.

En nyere undersøgelse fra 2017 viser, at mennesker der udøver og oplever taknemmelighed har færre fysiske symptomer på sygdom og sover bedre.

Professor Robert Emmons, UCLA

Forskere i positiv psykologi kan opliste en lang række fordele ved at udøve taknemmelighed.
Det er bl.a. psykologi professorerne, Robert Emmons (UCLA) og Lisa Aspinwall der peger på, at taknemmelige mennesker er mere tilbøjelig til at:

Tage bedre vare på sig selv fysisk og mentalt.
Få mere regelmæssig motion.
Spise sundere kost.
Have bedre mental opmærksomhed.
At være mindre stressede.
Føler sig lykkeligere og mere optimistiske.
Har stærkere immunforsvar.
Er bedre til at bevare et lysere perspektiv på fremtiden.

Det giver ro og en generel fornemmelse af overskud og velvære.

At være taknemmelig reducerer også niveauerne af C-reaktivt protein, en markør for hjerteinflammation og hjertesygdom.

Det har et stykke tid været kendt i forskning i positiv psykologi, at taknemmelighed er så stor og væsentlig en faktor. Det er en viden der breder sig voldsomt i disse år, og der findes nu masser af deciderede apps, der skal hjælpe os med at få fordelene ved og udøve mere taknemmelighed. Der nemlig en række metoder som har vist sig mere effektive end andre.

 

Metoder der har vist sig effektive

Overordnet set handler det om at holde opmærksomheden udadtil i stedet for at gruble for meget.
Dem der er mere opmærksomme på det positive i deres liv, plejer at fokusere deres opmærksomhed uden for sig selv siger professor Emmons.
At være opmærksom på, hvad man har kan åbne livets muligheder og gøre en tilfreds. Også mere tilfreds med ens krop og udseende.
Det kan være en stor fordel, at lave en slags taknemmeligheds journal, hvor man skriver 3 ting ned hver dag som man har været glad for i løbet af dagen. Det er veldokumenteret metode som målbart både giver større optimisme og færre helbredsproblemer.
Det handler også om at ”reframe” situationer som positive. Et eksempel kunne være, at en sygdom tvinger en til at leve mere sundt, som så også kan give en række fordele man ikke havde før.

En måde at komme igang på er for eksempel at tænke på en person, der har hjulpet dig i dit liv. Det kunne være en ven, en lærer, forældre eller en mentor.
Brug et par minutter på at reflektere over måder, de har hjulpet dig og de fordele du har opnået som følge heraf.

Man kan også gå en tur i naturen eller i en have. Når du gør det, skal du tænke på alle de måder, naturen hjælper os med til at opretholde livet på og gør os gladere og mere veltilpas. Fokuser på at føle dig taknemmelig for den friske luft og vand, den fred som havet eller søerne giver dig eller skyggen af et træ.

Endelig kan man også lytte til en guidet meditation på taknemmelighed som der findes en del af på nettet.

Det kan også være en stor fordel at fokusere på det du er taknemmelig for om aftenen inden du skal sove. Det giver målbart længere og roligere søvn, som igen har stor betydning for helbredet.

Det er en effektiv metode til at modvirke vores stenalderhjernes tilbøjelighed til at lægge størst vægt på negative oplevelser. Vores til tider irrationelle hjerne kan ofte virke som velcro på dårlige oplevelser og som teflon på gode.

Kort fortalt er taknemmelighed med til at gøre os sundere, stærkere og væsentligt mere tilfredse med vores liv. Hvis man ikke føler man har noget at være tilfreds med i sit liv, vil man sjovt nok efter al sandsynlighed få det ved at begynde at praktisere taknemmelighed.

Taknemmelighed er på forunderlig vis med at åbne livets muligheder og samtidig gøre os tilfredse med det vi har.

Professor Emmons foreslår, at man integrerer taknemmelighed i sit daglige liv, snarere end gør det til noget, man skal tilføje til en allerede travl hverdag. Han anbefaler, at man simpelthen gør et formål ud af at bemærke muligheder, som du kan være taknemmelig for.

Hør professor Robert Emmons fortælle om, hvordan vi let kan praktisere taknemmelighed

Du behøver ikke at følge en række specifikke trin eller skabe mål, der kan synes overvældende. Man kan starte med bare at have hensigten om at lægge mærke til og være åben for gaver i det daglige liv.

Ifølge forskningen og professor Emmons kan taknemmelighed både helbrede, vitalisere og ændre liv.

 

Citater om taknemmelighed:

“Dette er en vidunderlig dag. Jeg har aldrig set denne her før”  Maya Angelou

“Vi skal finde tid til at stoppe op og takke de mennesker, der gør en forskel i vores liv.” John F. Kennedy

“I would maintain that thanks are the highest form of thought, and that gratitude is happiness doubled by wonder.” Gilbert K. Chesterton.

 

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.

One thought on “Taknemmelighed er det nye sort: Overbevisende forskning og metoder

Comments are closed.