NASA´s nye batteri med 3 gange så stor effekt kan måske revolutionere luftfarten

NASA teknologi kan betyde grøn luftfart med nul CO2

NASA er også involveret i bæredygtig luftfartsforskning, og de har tilsyneladende nu knækket koden til at skabe lettere, sikrere batterier med 3 gange så meget kraft som lithium-ion-batterier.

Lithium-ion-batterier, den nuværende industristandard for elektriske køretøjer, indeholder væsker, der gør dem sårbare over for overophedning, brand og tab af ladning over tid. I modsætning hertil udvikler NASAs SABERS (Solid-state Architecture Batteries for Enhanced Rechargeability and Safety) projekt batteripakker, der ikke har disse ulemper.

 

NASA´s batteriteknologi kan være med til at revolutionere flyrejser.

Batteriydelse og sikkerhed har længe stået i vejen for at elektrificere luftfarten, men det kan snart ændre sig

Luftfarten udgør omkring 2,4 procent af den globale CO2-udledning, og i lang tid har forskere ledt efter en måde at elektrificere flyrejser og eliminere udledningen.

Men den nuværende batteriteknologi virker kun for lettere fly som eksempelvis droner. Den leverer ikke nok strøm eller rækkevidde til passagerfly, hvilket betyder, at de ikke er udbredt.

Lithium-ion-batterier, som bruges til elbiler og personlige enheder, opfylder heller ikke de sikkerheds standarder, der er nødvendige for at blive brugt i luftfarten. Deres brændbarhed er grunden til, at man ikke må lægge ting som bærbare computere eller telefoner i sin indtjekkede bagage, når man flyver.

For at få elektrisk drevne fly fra jorden er der brug for en anden løsning. Det er her, NASAs nye teknologi kommer ind. Ikke alene har de nye batterier den kraft og effektivitet, der er nødvendig for fly, de bevarer også en solid struktur, selv hvis de bliver beskadigede, hvilket betyder, at de ikke antændes.

Inde i de nye batterier giver svovl- og selenceller, der er stablet direkte oven på hinanden uden hylstre, desuden store vægtbesparelser. Sammen med selve cellerne kan flere batterier stables uden nogen adskillelse mellem dem.

“Dette design eliminerer ikke kun 30 til 40 procent af batteriets vægt, det giver os også mulighed for at fordoble eller endda tredoble den energi, det kan lagre, hvilket langt overstiger kapaciteten af ​​lithium-ion-batterier, der anses for at være nuværende bedste standard ,” udtaler Rocco Viggiano, hovedforsker for SABERS ved NASAs Glenn Research Center i Cleveland.

 

Batteridesign er blevet en guldfeber

Batteridesign er blevet sammenlignet med en guldfeber, da forskere hele tiden flytter grænserne for materialekemi og udvikler lettere, længerevarende, sikrere og billigere batterier, der oplades hurtigere.

For få måneder siden annoncerede verdens største batteriproducent, CATL et batteri, som firmaet hævder kunne drive elektriske fly eller få elbiler over 1.000 kilometer på en enkelt opladning.

Bedre batterier betyder alt andet lige billigere biler, billigere el til hjemmet og måske måder at rejse til udlandet på med bedre klimasamvittighed, uden at udlede tonsvis af CO2 som det er tilfældet i dag.

 

Kilder: NASA, euronews.com, Bloomberg.

 



BLIV MEDLEM og få adgang til alle vores artikler - Klik her