Ny forskning: Man kan øge sin indlæring med 30 procent ved at bruge duftstoffer også under søvn

Dufte kan spille en stor rolle under indlæring

Ubesværet indlæring under søvn er manges drøm. Nu viser ny forskning fra Universitet i Freiburg, at det faktisk er muligt at forbedre sin indlæring med op til 30 procent, når man bliver udsat for duften af roser.

Studiet der lige er udkommet i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature, viser hvordan elever i to skoleklasser lærte engelsk med og uden duftpinde i læringsperioden og under søvn. Eleverne huskede ordforrådet markant bedre, når de blev udsat for duftstofferne.

”Vores undersøgelse viser, at vi kan gøre det lettere at lære, mens vi sover. Og hvem ville have troet, at vores næse kunne hjælpe så meget, ”udtaler Dr. Kornmeier fra Universitetsklinikken i Freiburg.

Der er tidligere lavet forsøg med indlæring under påvirkning af duftstoffer, og de peger alle i samme retning af studiet fra det tyske universitet. Det nye ved dette studie er, at den øgede indlæring også forstærkes under søvn, og at denne metode desuden relativt let kan implementeres i dagligdagen.

”Eleverne viste en markant stigning i indlæring med ca. 30%, hvis duftstængerne blev brugt i både indlærings- og sovefasen,” udtaler forsøgsleder Franziska Neumann. Resultaterne antyder også, at den ekstra brug af duftstænger under ordforrådstesten fremmer hukommelsen.

Indlæringen konsolideres yderligere under søvn

Testgruppen blev bedt om at placere rosenduftende duftstænger på deres skrivebord derhjemme, mens de lærte engelsk ordforråd, og på natbordet ved siden af ​​sengen om natten. I et andet eksperiment placerede de også duftstængerne på bordet ved siden af ​​dem under en ordforrådstest i skolen. Resultaterne blev sammenlignet med testresultater, hvor der ikke blev anvendt duftstænger i en eller flere faser.

“Vi var i stand til at vise, at den støttende effekt af duftstoffer fungerer meget pålideligt i hverdagen og kan bruges på en målrettet måde,” udtaler Dr. Jürgen Kornmeier, leder af forskningsgruppen Perception og Kognition ved Freiburg Universitetet.

At lære noget nyt er afhængig af konvertering af detaljer fra korttidshukommelsen over til langtidshukommelsen, der opstår gennem en proces kaldet konsolidering. Tidligere undersøgelser har vist, at konsolidering under søvn er afgørende for at opbygge minder og hukommelse.

Helt kort fortalt konkluderer det nye studie, at hvis vi udsættes for en duft, mens vi får ny viden og derefter sover ved siden af ​​den samme duft, vil man finde det lettere at huske informationen på et senere tidspunkt.

 

Ovenstående er primært uddrag fra pressemeddelelse fra Universitetsklinikken i Freiburg.

Kilder:

Scientific Reports Nature.com, medicalnewstoday.com, neurosciencenews.com, uniklinik-freiburg.de.

 

Relaterede artikler:

Det perfekte er overvurderet: Læring optimeres, når vi mislykkes 15% af tiden

For at lære nye ting, må vi undertiden mislykkes. Men hvad er den rigtige mængde af fiasko? Ny forskning ledet af University of Arizona foreslår et matematisk svar på dette spørgsmål …

Læs resten af …

 

 

Ny forskning: Vi kan lære at styre vores alfa-hjernebølger og forbedre vores koncentration

Har du problemer med at være opmærksom? Forskere fra det amerikanske MIT universitet, har muligvis en løsning for dig: Sluk for dine alfa-hjernebølger …

Læs resten af …

 

 

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.