Det perfekte er overvurderet: Læring optimeres, når vi mislykkes 15% af tiden

Drop det perfekte hvis du vil lære bedst

For at lære nye ting, må vi undertiden mislykkes. Men hvad er den rigtige mængde af fiasko? Ny forskning ledet af University of Arizona foreslår et matematisk svar på dette spørgsmål.

Undervisere har længe vidst, at der er et “sweet spot”, når det kommer til læring. Det vil sige, vi lærer bedst, når vi bliver udfordret til at forstå noget lige uden for vores eksisterende viden. Når en udfordring er for enkel, lærer vi ikke noget nyt; ligeledes forbedrer vi ikke vores viden, når en udfordring er så vanskelig, at vi fejler helt eller giver op.

Så hvor ligger dette “sweet spot”? Ifølge en nyt studie i tidsskriftet Nature Communications er det, når der sker fejl 15 procent af tiden. Sagt på en anden måde, det er når det rigtige svar gives 85 procent af tiden.

Ph.D. Robert Wilson

Professor Robert Wilson er Ph.D. og forsker i psykologi og kognitiv videnskab ved University of Arizona.
Wilson og hans samarbejdspartnere ved Brown University, University of California og Princeton er kommet frem til den såkaldte “85% regel” efter at have udført en række maskinlærings eksperimenter, hvor de lærte computere enkle opgaver, såsom klassificering af forskellige mønstre i en af ​​to kategorier, eller klassificere fotografier af håndskrevne cifre som ulige mod lige tal, eller lave kontra høje tal.

Computerne lærte hurtigst i situationer, hvor vanskeligheden var sådan, at de svarede med 85 procents nøjagtighed.

Når forskere ser på tidligere undersøgelser af dyreindlæring ser man, at 85% -reglen også er gældende i disse tilfælde, udtaler Wilson.

Når det kommer til, hvordan mennesker lærer, vil 85% -reglen mest sandsynligt gælde for perceptuel læring, hvor vi gradvist lærer gennem erfaring og eksempler, siger Wilson. Forestil dig for eksempel en radiolog, der skal lære at skelne mellem billeder af en tumor og en ikke-tumor.

“Man bliver bedre til at finde ud af, om der er en tumor i et billede over tid, og man har brug for erfaring, og man har brug for eksempler for at blive bedre,” siger Wilson. ”Man kan give lette eksempler, vanskelige eksempler og give mellemeksempler. Hvis man giver rigtig lette eksempler, får man 100% ret hele tiden, og der er ikke noget tilbage at lære. Hvis man giver virkelig svære eksempler, vil man kun være 50% præcis og stadig ikke lære noget nyt, mens hvis man får eksempler midt imellem, kan man ramme ”the sweet spot”, hvor man får mest information fra hvert enkelt eksempel. ”

Selvom man ikke en til en kan overføre de forskellige forsøg til alle andre læringssituationer, er der dog noget meget vigtigt at erkende omkring læring og fejl generelt; og det vil ganske givet vil føre til mere dokumenteret forskning på området.

Et opgør op med perfekthedskulturen

Forskningen er med til at underbygge opgøret med den perfekthedskultur, der har præget mange studerende i en negativ retning. Det er simpelthen dokumenteret vigtigt at tillade sig selv og andre at fejle, hvis man skal lykkes med det man gør.

Det er i øvrigt også det mange store virksomheder efterspørger for at opnå mere innovation og bedre tal på bundlinien; medarbejdere der ikke er for bange for at fejle og tør tage chancer, for at udvikle det de laver bedst muligt.

 

Ovenstående er uddrag af forskningsartikler:

Kilder:

The Eighty Five Percent Rule for optimal learning, Nature Communications

Learning is Optimized When We Fail 15% of the Time, UA News

 

Relaterede artikler:

Flow øger din livsglæde og produktivitet: Videnskab og metoder

Oplevelsen af flow er af stor betydning for vores livskvalitet og produktivitet. Og stort set alle de bedste oplevelser i livet sker i fordybelse, – i flow …

læs resten af …

 

 

Ny forskning: Kort motion giver dig en klogere hjerne

I et nyligt udgivet studie påviser en række neurovidenskabsfolk, hvordan vores hjerne styrkes målbart af korte motionsforløb, som f.eks. …

Læs resten af …

 

 

Snyd din hjerne klog: Hvordan du bliver den bedste version af dig selv

Hvem har ikke ønsket at være den bedste version af sig selv også under pres. Det kan være afgørende i mange situationer, og der findes heldigvis …

Læs resten af …

 

 

 



BLIV MEDLEM og få adgang til alle vores artikler - Klik her