Ny forskning: Vi kan lære at styre vores alfa-hjernebølger og forbedre vores koncentration

Opmærksomheden kan øges ved at bruge neurofeedback

Har du problemer med at være opmærksom? Forskere fra det amerikanske MIT universitet, har muligvis en løsning for dig: Sluk for dine alfa-hjernebølger.

På bare 10 minutter kunne testpersoner lære at styre deres alfa-hjernebølger og forbedre deres koncentrationsevne.

I en ny undersøgelse fandt forskerne ud af, at folk kan øge deres opmærksomhed ved at kontrollere deres egne alfa-hjernebølger, baseret på neurofeedback, de får, når de udfører en bestemt opgave. (Pressemeddelse fra MIT News)

Forskellige tests efter forsøget viste desuden, at den øgede koncentrationsevne fortsatte også efter neurofeedbacken var overstået.

Teamet af MIT-videnskabsmænd fandt, at ved at være i stand til at undertrykke alfa-bølger i den ene del af den delvise cortex – det afsnit, der er ansvarligt for berøring, rumlig sans, navigation og opmærksomhed – kunne forsøgspersoner være mere opmærksomme på genstande, der optrådte på den modsatte side af deres synsfelt. Dette er første gang, at dette årsag-og-virkningsforhold ses, og det viser, at det er muligt at forbedre sin opmærksomhed gennem neurofeedback.

Det lyder mere kompliceret end det er. På bare 10 minutter kunne forsøgspersonerne lære, hvordan de kunne øge kontrollen med hver side af deres hjerne. MIT-forskere lærte forsøgspersoner at kontrollere deres hjernebølger ved at give dem live feedback om deres hjerneaktivitet.

Den øgede opmærksomhed fortsatte efter forsøget

”Der er stor interesse i at bruge neurofeedback til at forsøge at hjælpe mennesker med forskellige hjerneforstyrrelser og adfærdsproblemer,” siger Robert Desimone, direktør for MITs McGovern Institute for Brain Research. ”Det er en helt non-invasiv måde at kontrollere og teste den rolle de forskellige typer hjerneaktivitet har.”

Der er milliarder af neuroner i hjernen, og deres kombinerede elektriske signaler genererer svingninger kendt som hjernebølger. Alfa-bølger, der svinger i frekvensen fra 8 til 12 hertz, antages at spille en rolle i filtreringen af distraherende sensorisk information.

For at teste, om alfabølger rent faktisk regulerer opmærksomheden, designede forskerne et eksperiment, hvor folk fik feedback i realtid om deres alfabølger, mens de udførte en opgave. Testpersonerne blev bedt om at se på et gittermønster i midten af en skærm og fik besked om at gøre en mental indsats for at øge mønsterets kontrast, når de kiggede på det, hvilket gjorde det mere synligt.

Under opgaven blev testpersonerne scannet, hvilket viste hjerneaktivitet med et millisekunds præcision. Forskerne målte alfa niveauer i både venstre og højre halvkugle i parietal cortex og beregnede graden af asymmetri mellem de to niveauer. Efterhånden som asymmetrien mellem de to halvkugler voksede, blev gittermønsteret mere synligt, hvilket gav deltagerne feedback i realtid.

Billede fra MIT News, Phd. Yasaman Bagherzadeh

Selvom forsøgspersoner ikke blev fortalt noget om, hvad der skete, var de efter ca. 20 forsøg (hvilket tog ca. 10 minutter), i stand til at øge mønsterets kontrast. Scanningsresultaterne indikerede, at de havde gjort det ved at kontrollere asymmetrien af deres alfabølger.

”Efter eksperimentet sagde forsøgspersonerne, at de vidste, at de kontrollerede kontrasten, men de vidste ikke, hvordan de gjorde det,” udtaler hovedforskeren bag studiet, Yasaman Bagherzadeh. ”Vi mener, at grundlaget er betinget læring – hver gang du udfører en adfærd, og du modtager en belønning, styrker du den adfærd. Folk har normalt ingen feedback om deres hjerneaktivitet, men når vi giver dem det og belønner dem, lærer de ved at øve sig. ” (MIT News)

Mens forsøgspersonerne kiggede på mønsteret i midten af skærmen, blinkede forskerne med lysprikker på hver side af skærmen. Deltagerne fik at vide at de skulle ignorere disse blink, og forskerne målte, hvordan deres visuelle cortex reagerede på dem.

”Alfamanipulationen kontrollerede folks opmærksomhed, selvom de ikke havde nogen klar forståelse af, hvordan de gjorde det,” udtaler Robert Desimone.

“Det ville være interessant at finde ud af, hvor langvarig disse effekter er, og om man kan bruge dem terapeutisk; der er en del beviser for, at alfa-svingninger er forskellige hos mennesker, der har opmærksomhedsforstyrrelser og hyperaktivitetsforstyrrelser,” udtaler Sabine Kastner, professor i psykologi ved Princeton Neuroscience Institute. ”Hvis det er tilfældet, kan man i princippet bruge denne neurofeedback-metode til at øge deres opmærksomhed.”

Metoden kan sandsynligvis vise sig effektiv til personer med forskellige indlæringsvanskeligheder.

 

Artiklen bygger primært på uddrag fra en pressemeddelelse fra MIT News

Studiet er offentliggjort i det videnskablige tidsskrift Neuron

 

Relaterede artikler: 

Psykedelisk medicin kan ifølge ny forskning kurere depression

Snyd din hjerne klog: Hvordan du bliver den bedste version af dig selv

Elon Musk vil sætte et AI interface i din hjerne: Neuralink giver dig overmenneskelig intelligens

Forskere oversætter hjernebølger til forståeligt sprog: Teknologi med uanede muligheder

Optiske illusioner der vil snyde din hjerne: Videnskab og fun facts

 

 

Kilder: MIT News, neurosciencenews.com, interestingengineering.com, Neuron.

 

 

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.


 Støt fri og uafhængig journalistik, så alle fortsat har adgang til væsentlig viden. Du kan her støtte med større eller mindre enkeltbeløb via MobilePay.