Elons Musks medie X (Twitter) spreder mest desinformation og skadeligt indhold ifølge EU

Verdens rigeste spreder mest desinformation ifølge EU

EU advarer Elon Musk efter, at det sociale medie X (tidligere Twitter ) er blevet afsløret i at have den højeste andel af desinformation skriver BBC og The Guardian.

Desinformation er bevidst vildledende information, hvis formål er at tiltrække og overbevise mange modtagere.

Musk har fået at vide af EU, at hans platform skal overholde en ny lov, Digital Services Act, der er designet til at bekæmpe falske nyheder og russisk propaganda.

Loven, der har været mange år undervejs, afspejler en voksende frygt i europæiske hovedstæder om, at den uhæmmede strøm af desinformation online – meget af den drevet af Rusland og andre udenlandske modstandere – truer med at udhule den demokratiske regeringsførelse i kernen af ​​EU’s værdier. (New York Times)

Den nye EU lov skal imødegå skadeligt indhold, som for nyligt er blevet aktualiseret af, at mediet X, siden Hamas angreb Israel, er blevet oversvømmet med grufulde billeder, politisk motiverede løgne og terrorpropaganda, som myndighederne siger, ser ud til at overtræde både mediets egne politikker og EU’s nye lov om sociale medier.

Elon Musk står over for truslen om sanktioner – herunder potentielt høje bøder fra EU – da embedsmænd i Bruxelles begynder at samle beviser for, at  X har brudt EU’s regler. Myndigheder i Storbritannien og Tyskland har tilsluttet sig kritikken. (Politico)

I sidste måned udgav Europa-Kommissionen en undersøgelse af seks onlineplatforme i Polen, Slovakiet og Spanien, der fandt, at Twitter havde den højeste udbredelse af desinformation og største andel af desinformations aktører.

EU kommissær, Vera Jourova

Mediet X tilmeldte sig en frivillig kodeks i 2018, sammen med mange andre sociale netværk, men virksomheden trak sig ud af ordningen, da den kom under Elon Musks ledelse.

X vil dog være underlagt EU’s Digital Services Act. EU har i princippet omdannet den frivillige kodeks til en adfærdskodeks i henhold til lov i stedet.

“Hr. Musk ved, at han ikke slipper af krogen ved at forlade adfærdskodeksen, for nu har vi loven om digitale tjenester håndhævet fuldt ud,” udtaler EU-kommissær Vera Jourova.

Bryder man reglerne, kan Europa-Kommissionen udstede bøder på helt op til seks procent af selskabets årlige omsætning. (dr.dk)

I september anklagede EU sociale medievirksomheder for ikke at have stoppet “storstilede” russiske desinformations kampagner siden invasionen af ​​Ukraine.

Rusland bruger millioner af euro til massemanipulation mod europæere, og de store sociale medieplatforme er nødt til at adressere denne risiko, udtaler Jourova.

Ifølge Jourova er truslen særlig alvorlig på grund af krigen i Ukraine og det kommende valg til Europa-Parlamentet, skriver BBC.

Kommissæren bemærkede også, at arbejdet er i gang med at tackle desinformation genereret af kunstig intelligens forud for valget.

EU´s nye lov har til formål at tvinge sociale mediegiganter til at vedtage nye politikker for at imødegå skadeligt indhold, som de ofte lægger platform til – og gennem deres algoritmer beviseligt også populariserer. Hvis foranstaltningen lykkes, som embedsmænd og eksperter håber, kan dens virkning strække sig langt ud over Europa og ændre sociale mediers politikker i USA og andre steder, skriver New York Times.

 

Relaterede artikler:

Amerika er på randen af ​​endnu en borgerkrig – denne gang drevet af Donald Trump

Misinformation burde anses som en global udfordring på linje med klimakrisen ifølge FN, OECD og WHO

En Infodemi truer verden – Hvordan spotter man disinformation på nettet

 

Kilder: BBC, New York Times, Politico, BBC, The Guardian, dr.dk.

 



BLIV MEDLEM og få adgang til alle vores artikler - Klik her