Nyt batteri vil kunne drive elektriske fly og få el-biler ud over 1.000 kilometer på en opladning

CATL-chefforsker Wu Kai præsenterer på Shanghais biludstilling. (Billede CATL)

På en biludstilling i Shanghai afslørede verdens største batteriproducent, CATL et batteri, som firmaet hævder kunne drive elektriske fly eller få elbiler over 1.000 kilometer på en enkelt opladning. Den kinesiske virksomhed planlægger masseproduktion til elbiler allerede i år, skriver nyhedsmediet Bloomberg.

Det er den seneste i rækken af ​​store udmeldinger til industrien, som boomer med det globale skifte til elektrificering af transporten.

Batteridesign er blevet sammenlignet med en guldfeber, da forskere hele tiden flytter grænserne for materialekemi og udvikler lettere, længerevarende, sikrere og billigere batterier, der oplades hurtigere.

Bedre batterier betyder billigere biler, billigere el til hjemmet og måske måder at rejse til udlandet på uden at udlede tonsvis af CO2.

“Hvis du tænker på vores elektrificerede liv, hvis du tog batterierne væk, ville intet af dette være muligt,” udtaler Adam Best, en ledende forsker ved CSIRO, en australsk offentlig forskningsinstitution.

 

Rækkevidden på elbiler er firdoblet de sidste 10 år

Den kinesiske bilproducent Geely hævder, at deres nye Zeekr 001 vil få en rækkevidde på 1.000 km. (Billede: Zeekr)

Hvis det nye batteri er så godt som producenten påstår, vil man kunne køre fra Danmark til Paris på en opladning – og evt. kunne gøre det i den nye el-bil Zeekr 001, som den kinesiske bilproducent Geely påstår vil have denne rækkevidde.

Eller, da de fleste mennesker ikke har brug for den slags rækkevidde, vil det betyde mindre batteripakker og billigere elbiler.

Andre bilproducenter som Mercedes og Volvo har også annonceret bilmodeller med en rækkevidde på omkring 1000 km.

Tesla sidder dog stadig solidt på elbil-markedet med en andel på 60-70 procent på verdensplan.

CATL offentliggjorde desuden deres mål om at opnå CO2-neutralitet med alle sine batterifabrikker inden 2025 – og på tværs af sin batteriværdikæde inden 2035.

Firmaet udtaler også, at de samarbejder med flere unavngivne virksomheder om at bruge de nye batterier til udvikle elektriske passagerfly.

Flytrafikken har dog pt. retning mod at bruge grønt flybrændstof som power-to-x, der især kommer fra sol og vindenergi. Den danske regerings målsætning er eksempelvis, at al indenrigs flytrafik skal være grøn inden 2030, og at dette primært skal opnås ved en stor produktion af power-to-x brændstof.

Der er forskellige vurderinger, men et fuldstændigt skifte til elektriske køretøjer kan ifølge Bloomberg føre til 3 gange mindre CO2 udledning alt efter hvor grønt elnettet er.

CATL´s nye superbatteri er en potentiel gamechanger og firmaet forventes at forøge deres overskud med omkring 60 procent.

 

Relaterede artikler:

Hver anden bus der triller på vejen er elektrisk og de to-hjulede elkøretøjer overhaler elbilerne

Gigantiske batterier og nye teknologier kan sikre grøn energi når vejret svigter

Grøn elektricitet fra fugtigheden i luften: Opfindelse åbner døren til ny non-stop energikilde

 

Kilder: Bloomberg, ABC Science News, Reuters, Green Power Denmark.

 



BLIV MEDLEM og få adgang til alle vores artikler - Klik her