Årets bog om bæredygtighed kan få stor indflydelse på klimaindsatsen og øge dansk erhvervs indtjening

Bæredygtig virksomhed giver øget indtjening

Bogen “Bæredygtig business for bundlinjen og en bedre verden” har potentiale til at få stor indflydelse på implementeringen af bæredygtighed i dansk erhvervsliv – og dermed på den samlede effekt af den danske klimaindsats.

At der her er værdifuld viden at hente understreges af topchef Mads Nippers forord til bogen:

”Bæredygtig Business er en nyttig og vigtig bog! For alt for mange er bæredygtighed fortsat enten blot skåltaler, tom snak eller uhåndgribelig idealisme – men der er brug for, at alle virksomhedsledere helhjertet forsøger at skabe mere bæredygtige virksomheder. Og denne bog giver ledere af virksomheder en velfunderet og praksisnær hjælp til at komme i gang og dermed gøre bæredygtighed til bedre business for både verden og virksomhedens ejere.” (Mads Nipper, topchef i Ørsted)

Topchef Mads Nipper anbefaler bogen til alle virksomhedsledere

Forfatterne Steffen Max Høgh og Simon Elsborg Nygaards primære formål med bogen er da også at give en konkret vejledning til, hvordan man skaber en bæredygtig virksomhed og samtidig skaber en øget indtjening.

Bæredygtig udvikling og økonomisk overskud hænger ganske enkelt sammen, blandt andet af disse årsager:

Bæredygtighed giver adgang til markeder. Investorerne kigger mod bæredygtige virksomheder. Bæredygtige virksomheder kan tiltrække og fastholde motiveret og engageret arbejdskraft.

Det har de helt store danske virksomheder som eksempelvis Ørsted, Maersk, Lego og Novo Nordisk for længst fundet ud af. Den nye bog henvender sig derfor også til både små, mellemstore og store virksomheder med en række praksisnære og konkrete råd.

I løbet af bogen præsenterer forfatterne en række metoder og eksempler på, hvordan du kan inkorporere FN’s verdensmål i din organisation, strategier og produkter. Bogen inddrager både relevant forskning og forfatternes store erfaringer med implementeringen af grøn bæredygtighed i virksomheder og organisationer. (saxo.com)

Vigtig bog for erhverv og klima

Forfatterne Høgh og Nygaard er henholdsvis grøn serieiværksætter og forsker i bæredygtighed.

Denne kombination betyder, at bogen både har forskningsmæssig velfunderet viden om bæredygtighed, og en tilgang som alle virksomhedsledere kan forholde sig til. Hvordan opnår man et bedre salg og promovering i den nye virkelighed, og hvordan kommer man ligesom de store danske virksomheder med på vognen med den grønne omstilling i forhold til klima, miljø og ressourcer.

Det handler også om psykologien bag bæredygtighed: “Hvordan du motiverer og engagerer dine medarbejdere. Hvordan du sælger dine bæredygtige produkter, og hvordan du kommunikerer omkring bæredygtighed via konkrete flagskibsprojekter.”

Bogen henvender sig ikke kun til idealister, der er ude på at redde verden – selvom det bestemt også er vigtigt. Bogen er som andre anmeldere også har påpeget en uomtvistelig bevisførelse for, hvorfor og hvordan bæredygtig innovation er fremtidens guld og samtidig en nødvendighed for klimaet.

Bæredygtighed er ganske enkelt fremtidens sikreste forretningsmodel, og fremtiden tilhører dem, der forstår at bruge den.

 

Bæredygtig Business udkom den den 11. juni på forlaget Turbine og fås hos alle boghandlere. Forfattere; Steffen Max Høgh og Simon Elsborg Nygaard  – redaktionel bistand af Caroline Lindegaard Poulsen.

 

Relaterede artikler:

Store fondsejede virksomheder i Danmark står bag fremdrift i den grønne omstilling

Frankrig og Tyskland vil investere milliarder i CO2-neutralt brændstof og Ørsted viser vejen

Mærsk søsætter CO2 neutralt skib 7 år før planlagt

Rekordstort beløb til klimaet: EU´s Green Deal har 7,5 billioner kr. til klimainvesteringer

Økonomiske vismænd: Sæt gang i økonomien med større fokus på grøn omstilling

Nu kommer de store investorer på banen for at redde klimaet og dem selv

 

Kilder: Mads Nipper, saxo.com, gucca, bog-ide.dk, baeredygtig-business.dk, turbine.dk, williamdam.dk.

 

 

 

Artiklen ligger under Klima

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.