Hvordan man omkabler sin hjerne – ny viden om neuroplasticitet

Nye hjerneforbindelser kan skabes hele livet igennem

Modsat den tidligere forestilling kan videnskaben nu dokumentere, at vi er i stand til at ændre vores hjerner hele livet igennem.

Vores hjerner er meget mere dynamiske end vi tror og er i stand til at forandre sig og skabe nye hjerneforbindelser – hvis vi vel at mærke sørger for at udfordre den og passe godt på den.

Vi er ifølge talrige neurovidenskablige studier i stand til at “rewire” eller omkable og nyskabe hjernen fra vugge til grav, som Kelly Lambert, forsker i adfærd og neurovidenskab, udtrykker det. (BBC)

Udviklingen af teknologier som eksempelvis MRI scanninger har vist, at vores hjerner er i stand til at omkable sig selv under de rette forhold.

Hjernen ændrer ganske enkelt struktur og skaber nye forbindelser gennem nye oplevelser, udfordringer og livserfaringer – dette kaldes også neuroplasticitet.

For at bibeholde plasticiteten handler det blandt andet om at lave aktiviteter hjernen ikke er vant til.

Ifølge forskningen er det vigtigt at have en engagerende livsstil, der også handler om at komme ud af vores comfort zone og prøve nye ting. Det kan eksempelvis være at lære at bage, eller lære at spille på et instrument.

At lære nye ting holder hjerneplasticiteten ved lige

Ifølge hjerneforsker Troels W. Kjær kan man indenfor 6 uger, med de rette øvelser forbedre sit overblik og fokus, og disse ændringer vil derefter være permanente.

Nyligt formede neurale forbindelser er skrøbelige og har derfor brug for øvelse og repetition for at fæstne sig og omkable hjernen mere permanent.

Øvelser kan bl.a. handle om hukommelse, opmærksomhed, entusiame, reaktionstid og om forebyggelse og dæmpning af stress.

Hjernen bliver skarpere af oplevelser og opgaver, den ikke er vant til. Til gengæld bliver den sløv af gentagelser, røg og alkohol. Og så kan også hjerner lide motion.

En af fordelene ved hjernens dynamiske natur, er at den dermed også har kapaciteten til at ændre negative, eksisterende vaner og erstatte dem med nye mere positive vaner.

Neuroplasticitet afhænger i høj grad også af vores omgivelser og det vi udsættes for. Forskningen viser, at høj grad af stress over lang tid vil hæmme plasticiteten.

Vores hjerne er en energisluger; den udgør kun omkring 2 procent af vores kropsvægt men opsluger 20 procent af vores energi. Hvis man er kronisk stresset går der desværre ressourcer fra at lave nye hjerneforbindelser.

Unge hjerner har alt andet lige stadig større plasticitet end ældre hjerner. Men det betyder langt fra, at man skal opgive at lære nyt efterhånden som vi bliver ældre. Tværtimod, har man en bemærkelsesværdig dynamisk hjerne hele livet igennem, der kan stimuleres ved at lære nyt og af motion. Selv det at være en del af et fællesskab og lære nye menesker at kende kan påvirke vores neuroplasticitet positivt.

 

Relaterede artikler:

Hjernestimulation med svag strøm booster hukommelsen markant viser nyt studie

Træn din hjerne knivskarp – dansk hjerneforsker viser vejen

Særlige kostvaner hænger sammen med bedre funktion af hjernen viser nyt studie

Skru op for musikken: En bestemt rytmisk musik øger evnen til at tænke klart ifølge ny forskning

Kærlighedshomonet oxytocin kan sandsynligvis kurere demens og alzheimers viser ny forskning

 

Kilder: BBC; Neuroplaticity: How to rewire your brain, Dr. Lara Boyd; After watching this, your brain will not be the same, overlæge og hjerneforsker Troels W. Kjær.

 



BLIV MEDLEM og få adgang til alle vores artikler - Klik her