Træn dine øjne og hjerne skarpere: Simple øvelser holder dit syn og hjerne i form

Vores øjne har brug for afveksling, stræk og motion

Alle ved man skal træne sine muskler for at holde sig i form. De færreste er dog klar over, at de små muskler, der sidder omkring øjnene også har brug for motion for at vi kan se og tænke optimalt. Anspændte øjne har ligesom anspændte muskler brug for både træning og afslapning. En sidegevinst ved øjenøvelser er desuden en skarpere hjerne og bedre koordinationsevne.

Sammenhængen mellem motorik, syn og indlæring er veldokumenteret.

Det er især den megen skærmtid, der er hård ved vores øjne. Ikke bare gør det vores syn dårligere, skærmen har desværre også en negativ effekt på vores visuelle koordinationsevne og balance. Synet spiller hovedrollen i afstandsbedømmelse, kropsbalance, fokusering og reaktionstid.

Når du kigger på en skærm, bevæger øjnene sig begrænset, og alt er meget statisk. Det forværrer ikke bare ens koordinationsevne, men også koncentrationsevnen bliver nedsat.

Hvis man oplever ubehag i sine øjne er der flere helt simple ting man kan gøre. Man kan eksempelvis gabe, blinke og udsætte sine øjne for naturligt lys. Dette vil holde dine øjne i bedre form og forhindre overbelastning i løbet af arbejdsdagen.

At gabe og blinke skaber fugtighed og holder dine øjne smurt, mens naturligt lys udsætter dine øjne for et afslappende farvespektrum og giver en pause fra det stressende i det blå lysfelt på skærme.

Det menneskelige øje er ikke skabt til en skærm

2020 reglen

Menneskets øjne er ikke beregnet til at være limet på et enkelt objekt i længere perioder. Hvis du arbejder foran en computer hele dagen, kan 2020 reglen hjælpe med at forhindre digital øjenbelastning. For at implementere denne regel skal du blot hvert 20. minut se på noget ca. 6 meter væk i 20 sekunder.

 

Øvelser i løbet af dagen

Stræk af øjet: Uden at bevæge dit hoved, skal du starte med at kigge op, ned, til venstre og højre og holde dine øjne i denne position i et åndedræt. Ånd ind blik op, ånd ud kig ned osv.

Gentag 3 gange

 

Skift af fokus

Denne øvelse fungerer ved at udfordre dit fokus og den kan laves fra en siddende stilling.

Hold din tommelfinger 5-10 centimeter fra dit øje.
Fokuser på din finger.
Flyt langsomt din finger væk fra dit ansigt og hold dit fokus.
Kig et øjeblik væk i det fjerne.
Fokuser på din udstrakte finger og bring den langsomt tilbage mod dit øje.
Se væk og fokuser på noget i det fjerne.
Gentag tre gange.

Du får kun et par øjne, så pas godt på dem

Afslapning af øjne

Fold dine hænder som en kop over begge dine øjne. For at gøre dette skal du placere albuerne på skrivebordet, og placere hænderne over dine øjne, før du forsigtigt læner dig fremad. Træk vejret langsomt og hold stillingen i 30-40 sekunder.

Alle former for boldspil er i øvrigt genial synstræning, og bare ved at gå en tur og skiftevis fokusere på noget som er tæt på og langt væk er effektivt for dit syn.

Husk du får kun et sæt øjne, så vær god ved dem med lidt træning, stræk og afslapning i løbet af dagen. Som man garanteret vil opleve efter man har lavet øvelserne, har man samtidigt i processen fået forbedret sin koncentrationsevne. Er man vedholdende nok kan man ganske enkelt opleve bedre koordinationsevne i sport, i trafikken og i det hele taget i vores 3-dimensionelle verden.

 

Relaterede artikler:

Ny forskning: Man kan øge sin indlæring med 30 procent ved at bruge duftstoffer også under søvn

Ubesværet indlæring under søvn er manges drøm. Nu viser ny forskning fra Universitet i Freiburg, at det faktisk er muligt at forbedre sin indlæring med op til 30 procent, når man bliver udsat for duften af roser …

Læs resten af …

 

Ny forskning: Lunger reparerer næsten magisk sig selv efter rygestop

Et nyt studie, offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature viser, at det at stoppe med at ryge kan gøre meget mere end blot at stoppe yderligere skade på lungerne.

Læs resten af …

 

 

Det perfekte er overvurderet: Læring optimeres, når vi mislykkes 15% af tiden

For at lære nye ting, må vi undertiden mislykkes. Men hvad er den rigtige mængde af fiasko? Ny forskning ledet af University of Arizona foreslår et matematisk svar på dette spørgsmål …

Læs resten af …

 

 

Kilder: Healthline.com, TV2 livstil. goodnewsnetwork.org, dineojne.dk, dr.dk.

 

 

 

 

 

 

 

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.