Denne juice kan fremme sund aldring og give formen et boost ifølge ny forskning

Kilde: University of Exeter

Juice der kan give sundere aldring og bedre udholdenhed

At drikke rødbedejuice fremmer mundbakterier, der er forbundet med sundere blodkar og hjernefunktion, ifølge en ny undersøgelse fra University of Exeter.

Rødbeder – og andre fødevarer inklusive salat, spinat og selleri – er rige på uorganisk nitrat, og mange orale bakterier spiller en rolle i at omdanne nitrat til nitrogenoxid, som hjælper med at regulere blodkar og neurotransmission (kemiske meddelelser i hjernen).

Ældre mennesker har en tendens til at producere mindre nitrogenoxid, og dette er forbundet med dårligere vaskulær (blodkar) og kognitiv (hjerne) sundhed.

I den nye undersøgelse fra University of Exeter deltog 26 raske ældre mennesker i to ti-dages tilskudsperioder: En med nitratrig rødbedejuice og en anden med nitratfri placebojuice, som de drak to gange om dagen.

Resultaterne viste højere niveauer af bakterier forbundet med god vaskulær og kognitiv sundhed, og lavere niveauer af bakterier forbundet med sygdom og inflammation.

Professor Anni Vanhatalo

Det systoliske blodtryk faldt i gennemsnit med fem point (mmHg) efter at have drukket rødbedejuicen.

“Vi er virkelig begejstrede for disse resultater, som har vigtige konsekvenser for sund aldring,” udtaler professor Anni Vanhatalo fra University of Exeter.

“Vores resultater tyder på, at tilsætning af nitratrige fødevarer til kosten – i dette tilfælde via rødbedejuice – på blot ti dage væsentligt kan ændre det orale mikrobiom (miks af bakterier) til det bedre.

“Vedligeholdelse af dette sunde orale mikrobiom på lang sigt kan bremse de negative vaskulære og kognitive ændringer forbundet med aldring,” lyder det fra professor Vanhatalo.

Studiet er offentliggjort i det videnskabelige tidskrift Redox Biology

 

Rødbedejuice og udholdenhed

Rødbedejuice øger din udholdenhed markant

Andre studier har også dokumenteret, hvordan indtagelse af rødbedejuice kan sænke blodtrykket.

Derudover viser talrige forsøg, hvordan rødbedesaft rent faktisk kan øge ens udholdenhed markant.

Et andet studie fra Exeter University har dokumenteret:

”At drikke rødbedejuice øger ens udholdenhed og kan hjælpe med at træne op til 16 procent længere. Undersøgelsen viser, hvordan nitrat indeholdt i rødbedejuice fører til en reduktion i iltoptagelsen, hvilket gør træning mindre trættende. Undersøgelsen dokumenterer, at indtagelse af rødbedejuice reducerer iltoptagelsen i et omfang, som ikke kan opnås med andre kendte midler, herunder træning. (sciencedaily.com)

Flere andre videnskabelige studier har også påvist, at rødbedesaft fremmer præstationsevnen i idrætsmæssige sammenhænge, og man taler ligefrem om et naturligt EPO til kroppen. Det skyldes at rødbedejuice indeholder en stor mængde nitrat, der kan påvirke blodgennemstrømningen i musklerne. Effekten topper typisk 2-3 timer efter man indtaget drikken.

Hvis man har det lidt svært med smagen af rødebedesaft, kan en løsning være at blande det op med æblejuice, eller appelsinjuice. Der findes også koncentrerede blandinger, eller såkaldte shots, hvor der er tilsat eksempelvis ingefær og æble.

 

Ovenstående bygger primært på to videnskabelige artikler fra University of Exeter.

 

Relaterede artikler:

Kaffe kan reducere risikoen for flere alvorlige sygdomme og øge mentalt velbefindende

Ny vejrtrækningsøvelse kan sænke blodtrykket bedre end træning og medicin viser nyt studie

Hvis dit mål er at gå 10.000 skridt om dagen viser videnskaben nu at vi behøver langt færre

9 ting der giver dig energien og det gode liv tilbage

Måden du trækker vejret har afgørende indflydelse på dit helbred og velbefindende

Lev længere og få det bedre: 10 tips til et godt liv

 

Kilder: University of Exeter, Redox Biology, sciencedaily.com, videnskab.dk, sciencedirect.com.

 



BLIV MEDLEM og få adgang til alle vores artikler - Klik her