Google har opdateret sin søgemaskine til det værre – vil det redde internettet eller ødelægge det?

Er Google ved at sabotere sig selv?

Googles søgemaskine står over for en grundlæggende forandring – til det værre, ifølge flere eksperter. Påvirket af konkurrencen fra kunstig intelligens som ChatGPT, reorganiserer Google sit kerneprodukt, som man nu sigter på skal skal blive mere personligt og meget mere opsummeret af kunstig intelligens. Nogle vil kalde det slutningen på en æra, og en ekspert kalder det ligefrem en forandring af verdensordenen. (wired.com)

AI-genererede svar vil komme til pryde toppen af søgeresultaterne og indvarsler en fremtid, hvor AI simpelthen svarer direkte på dine spørgsmål, skriver Dagens AI.

Disse ændringer har været længe undervejs. Sidste år oprettede Google en sektion af sine Search Labs kaldet Search Generative Experience (SGE). Spørgsmålet har siden været, hvornår disse funktioner ville blive en fast del af Googles søgemaskine. Svaret er nu og i de kommende måneder.

Kritikere har i stigende grad givet udtryk for, hvad der føles som en forringet søgeoplevelse, og for første gang i lang tid mærker Google konkurrencepresset, fra bl.a. Microsofts fusion med OpenAI og deres ChatGPT.

Google har skabt en tilpasset version af sin Gemini AI-model til de nye søgefunktioner, men har ikke delt detaljer om modellens størrelse, hastighed eller de sikkerhedsforanstaltninger, der er indført. Denne søgespecifikke Gemini vil drive flere nye elementer i Googles søgemaskine, herunder et AI-overblik, som vil fremstå øverst i søgeresultaterne.

For eksempel, på spørgsmålet “Hvor er det bedste sted at se nordlys?” vil Google nu levere et autoritativt svar i stedet for en liste over websteder. Google bemærker, at sådanne AI-overblik ikke vil dukke op for hvert søgeresultat, men er reserveret til mere komplekse spørgsmål.

AI-overblik er allerede rullet ud til alle Googles brugere i USA og vil nå flere lande inden årets udgang. En anden opdatering er en funktion til planlægning, hvor man f.eks. kan bede Google om at planlægge måltider eller finde en pilates-studio i nærheden med en introduktionsrabat.

En af de mest markante ændringer, som Google har udforsket i sine Search Labs, er en “AI-organiseret” resultatside. Dette nye layout ser ud til helt at undgå den traditionelle søgeoplevelse med blå links.

Ifølge Jim Yu, bestyrelsesformand i BrightEdge, en virksomhed der beskæftiger sig med søgemaskineoptimering, skaber disse AI-modeller nu en form for informeret mening. “Søgeparadigmet de sidste 20 år har været, at søgemaskinen trækker mange oplysninger og giver dig links. Nu laver søgemaskinen alle søgningerne for dig og opsummerer resultaterne.”

Kunstig intelligens kan også komme med mærkelige svar

Ændringerne i søgning har også store konsekvenser for Googles reklameforretning, der udgør hovedparten af virksomhedens indtægter. Selvom Google har sagt, at det vil prioritere trafik til websteder, skabere af indhold og handlende, er det mindre klart, hvordan de vil gøre det, når det nærmest ser ud til, at det modsatte er tilfældet med den nye tilgang.

Hvis Google leverer svaret selv, i stedet for at lede trafik hen til de mest relevante websteder, vil disse miste indtægter og gradvist forsvinde. Det vil i princippet sige, at hvis Googles SGE bliver en succes vil den gradvist æde sig selv op, da SGE jo bygger på at opsummere viden fra de mest relevante og troværdige websites.

En anden omstændighed er, at Googles kunstige intelligens er lige så fejlbarlig som ChatGPT, og ofte har leveret svar, der mildest talt er vildledende og nogle sandsynligvis direkte skadelige, skriver BBC. Nylige eksempler er Googles AI genererede forslag om at komme lim på din pizza, eller at det kunne være en god ide at spise sten.

 

Tysk forskning peger på at Google er blevet værre

En undersøgelse foretaget af tyske forskere har bekræftet, hvad mange af os længe har haft mistanke om: Google-søgning bliver værre, skriver Tech Radar:

Et team af forskere ledet af Leipzig University, Bauhaus-University Weimar og Center for Scalable Data Analytics and Artificial Intelligence har gennemført et stort forskningseksperiment for at besvare spørgsmålet “Bliver Google værre?”, og svaret var i al væsentlighed et rungende ‘ja’.

Det tyske team bag undersøgelsen bemærkede “en tendens mod forenklet, gentagne og potentielt AI-genereret indhold”. Når alt kommer til alt, hvorfor gide skrive indhold og forsøge at optimere det til en søgemaskine, hvis en kunstig intelligens kan gøre det for dig?

Som det er lige nu er Internettet og Google ved at drukne i AI-genereret og AI søgemaskineoptimeret indhold med mindre relevans og kvalitet end tidligere.

Der har været en sand lavine af AI-genereret indhold online siden begyndelsen af ​​ChatGPT, hvor mange har anvendt AI til at forsøge at tjene hurtige penge på bagkanten af ​​Googles søgetrafik. Websteder som robots.net er designet til at samle artikler, der er målrettet efter populære søgetermer, og forsøger at trække trafik væk fra legitime sites og journalister. Disse artikler er sat sammen ud fra det faktiske arbejde fra eksperter og journalister. AI har skrabet information fra snesevis af velrenommerede websteder og bikset noget sammen som den kunstige intelligens tror ​​vil glæde Googles algoritmer, skriver Tech Radar. Med andre ord; AI genereret indhold skrevet til AI, hvilket selvfølgelig ikke giver brugerne bedre indhold.

 

Google introducerer også funktioner der vil tage endnu flere data fra dig

Google udvider også deres brug af kunstig intelligens ud over søgefunktionen. De lancerer nye AI-værktøjer til billed- og lydanalyse samt video. En innovativ stemmeassistent vil nu kunne svare på spørgsmål ved at analysere det, som kameraet eller skærmen på din enhed viser. Forestil dig, at din telefon kan advare dig om, at et indgående opkald er svindel i realtid, skriver Dagens AI:

Googles initiativer med kunstig intelligens drejer sig ikke kun om teknologiske fremskridt. De omhandler også en udvidet adgang til personlige data. De nye funktioner kræver adgang til dine dokumenter, e-mails og endda dine telefonopkald. Dette er et strategisk træk fra Google, der regner med, at brugerne vil tage godt imod disse nyheder uden nødvendigvis at overveje de bredere konsekvenser af at give Google endnu mere adgang til deres data.

 

Relaterede artikler:

AI kan udgøre en trussel på ‘udryddelsesniveau’ for menneskeheden advarer ny rapport til den amerikanske regering

Misinformation genereret af kunstig intelligens: 3 færdigheder til at hjælpe dig med at spotte det

Der er stor risiko for, at jo større indvirkning kunstig intelligens får, jo mindre vil vi forstå hvordan eller hvorfor

Kunstig intelligens i militæret er i gang med at blive en skræmmende gamechanger ifølge eksperter

Kontroversiel politisk forbindelse mellem Elon Musk og Donald Trump afsløret

5 grunde til, at din telefon bliver langsom – og hvordan du kan fikse det!

Grøn fremtid på spil: EU-valgets betydning for klimaet, naturen og havet

Skal du tælle skridt eller tid brugt på motion for at få et længere og sundere liv?

Miljøministeriet har bevidst begået lovbrud sammen med virksomheder der forurener havet

Global stabilitet på spil: Den skrøbelige vej mod en ny verdensordenen mellem magt og principper

Vi står måske på tærsklen til en kæmpe omlægning af landbruget der kan redde naturen og havet

 

Kilder: BBC, Tech Radar, Wired, Dagens AI.

 



BLIV MEDLEM og få adgang til alle vores artikler - Klik her