Todelt søvn kan være mere naturligt: De glemte sovevaner fra før industrialiseringen

Todelt søvn har været det normale i det meste af historien

Er du en af de mange, der vågner hver nat alt for tidligt, så er der måske hjælp at hente i historien. Det todelte søvnmønster var det normale i mere end tusind år før industrialiseringen.

I virkeligheden er det at sove af to omgange måske mere naturligt end den sammenpressede søvn som i dag ses som idealet.

Der findes masser af historiske kilder der dokumenterer, at det først blev normalt at sove en sammenhængende søvn efter opfindelsen af glødepæren og industrialiseringen.

Før det havde man typisk en ”første søvn” om aftenen fra omkring kl. 21 til 23, og så en ”anden søvn” om morgenen fra omkring kl 1.30 til kl. 6 eller senere.

Faktisk er det sådan, at jo mere voksen man bliver jo oftere vågner man om natten. Med alderen falder evnen ganske enkelt til at holde sig “bevidstløs” i 8 timer i træk.

 

Hvad brugte det førindustrielle menneske så tiden mellem første og anden søvn til?

Det kunne blandt andet være at spise aftensmad, se til dyrene, tisse af, holde gang i ilden, og ikke mindst socialisere mere afslappet og sandsynligvis kopulere en del.

Burde vi sove som i middelalderen og antikken?

Der er også flere kilder, der viser at det var normalt at bruge tiden mellem første og anden søvn til mere spirituelle øvelser såsom bøn, eller fundere over drømme som man i øvrigt bedre kan huske når søvnen er todelt. (BBC)

Mellemperioden var også et yndet tidspunkt for lærde og digtere til at skrive uforstyrret, mens atter andre besøgte naboer, reparerede tøj, engagerede sig i seksuel aktivitet eller begik småkriminalitet (ingen opfordring).

Det er blandt historikeren Roger Ekirch der har påvist, at før den industrielle revolution var todelt søvn dominerende i den vestlige civilisation. Han trækker beviser fra mere end 500 referencer til et opdelt sovemønster i dokumenter fra den antikke, middelalderlige og moderne verden.

Omkring en tredjedel af befolkningen har i dag problemer med at sove, herunder problemer med at opretholde søvnen hele natten. Men måske er det bare et historisk ekko af noget som er mere naturligt, nemlig at dele søvnen op – og måske skulle man gøre det igen. Det kunne i måske fjerne noget af den stress som mange føler over ikke at kunne sove sammenhængene nok.

Nogle mener ligefrem, at søvnforstyrrelser kan være rodfæstet i kroppens naturlige præference for delt søvn. Derfor kan den opdelte søvn være en mere naturlig rytme for nogle mennesker. Har man ingen problemer med at sove sammenhængene er der dog ingen grund til at eksperimentere. Mennesker er ganske enkelt forskellige, også når det drejer sig om søvnbehov.

En anden form for todelt søvn er begrebet Siesta, hvor man i Spanien og andre kulturer også benytter sig af at dele søvnen op; her er den første søvn en middagslur eller eftermiddagslur. Der findes i øvrigt masser af evidens der viser, at en kortere lur om eftermiddagen faktisk kan højne ens årvågenhed, humør og evne til læring.

Andre historiske søvnvaner som skiller sig ud fra nutiden er, at man ofte sov en større flok sammen. Det var endda almindeligt, at vejfarende overnattede på kroer med helt fremmede og at tjenestefolk sov sammen med herskabet. Det hører dog trods alt nok kun historien til.

 

Tag en kort lur og boost din hjerne og dit helbred: Lær let hvordan

Man kan reducere risikoen for depression markant ved at stå tidligere op viser nyt stort studie

Den rigtige mængde søvn for at holde hjernen skarp ifølge nyt studie

Styr dine drømme og oplev de vildeste ting: Lucid dreaming

Stress får livets ur til at gå hurtigere. Afslapning og selvregulering bremser uret ifølge ny Yale forskning

Kaffe kan reducere risikoen for flere alvorlige sygdomme og øge mentalt velbefindende

Særlige kostvaner hænger sammen med bedre funktion af hjernen viser nyt studie

 

Kilder: BBC, Politiken, wikipedia.org, psychologytoday.com.

 



BLIV MEDLEM og få adgang til alle vores artikler - Klik her