Når du har læst dette har din hjerne ændret sig

Vi kan nyskabe hjernen fra vugge til grav

Forskningen dokumenterer, at vores hjerne kan fortsætte med at være dynamisk og kan ændre sig positivt langt ind i voksenalderen – hvis vi vel at mærke behandler den ordentligt.

Vi er ifølge talrige neurovidenskablige studier i stand til at “rewire” eller omkable og nyskabe hjernen fra vugge til grav, som Kelly Lambert, forsker i adfærd og neurovidenskab, udtrykker det. (BBC)

Hjernen ændres direkte fysisk og målbart, når vi lærer nye begreber, griber nye muligheder, eller deltager i nye aktiviteter.

I disse og lignende situationer ændrer og udvikler du den du er. Det nye er, at du er i stand til disse ændringer også som voksen.

Forskernes forståelse af hjernen vokser helt utroligt i disse år. Noget af den mest banebrydende forskning viser, at hjernen, stik mod tidligere antagelser, bevarer evnen til neuroplasticitet livet igennem. Med andre ord hjernen bevarer evnen til at skabe nye forbindelser og kan hele tiden omkable og nyskabe sig selv gennem nye erfaringer og oplevelser.

Vi er født med omkring 86 milliarder neuroner; hjerneceller der på en måde er som en kæmpe bunke mursten, som  vi kan bygge forskellige strukturer af og skabe nye forbindelser imellem livet igennem.

Man kan ganske enkelt måle og direkte se udvikling forskellige steder i hjernen, blandt andet ved hjælp af MRI-scanninger.

Den nye forskning er i virkeligheden inde og åbne store spørgsmål omkring fastlåste forestillinger om identitet og udvikling. Det åbner op for et væld af muligheder for den enkelte, men også samfundet som helhed.

Dr. Lara Boyd (University of British Colombia)

Dr. Lara Boyd fra University of British Colombia er en af de fremmeste hjerneforskere, og har primært beskæftiget sig med forskning omkring genoptræning af hjernen hos patienter, der har haft et slagtilfælde.

Det har vist sig, at meget af denne forskning også har direkte relevans for, hvordan hjernen i det hele taget fungerer og kan udvikle sig, hvis man får de rette stimuli.

De største stimuli til neuroplasticitet kommer af vores adfærd. Og noget af det bedste vi kan gøre for at bevare gode hjerner er at finde opgaver og aktiviteter som er tilpas udfordrende  for os.

At lære noget nyt og afprøve ting vi ikke har prøvet før er effektivt.

Under pandemien er der som flere har givet sig i kast med nye aktiviteter som for eksempel at lære at bage, lære et nyt sprog, lære at jonglere eller at stå på Paddle Board.

At dyrke forskellige former for motion, er ifølge Lara Boyd, også et enormt vigtigt parameter for vores neuroplasticitet. Flere studier viser, at mennesker der regelmæssigt dyrker motion er bedre til at huske og kan lære nye ting effektivt langt ind i voksenalderen.

Der sker en opbygning af nye forbindelser af neuroner i hjernen

Selvom der er visse fællestræk i de stimuli, som hjælper hjernen med at udvikle sig, eller komme sig efter et slagtilfælde, – er der selvfølgelig også store individuelle forskelle. Nogle lærer og udvikler sig bedre ved at gøre det på en måde, der er tilpasset lige præcis deres personlige tilgang.

Hvad der er fælles for alle, er øvelse: Man kommer ikke uden om, at skulle gøre en vis indsats gennem en længere periode, hvis både kort -og langtidshukommelsen skal aktiveres. Nogle fremskridt kan man se næsten med det samme, andre sker over tid, men er til gengæld mere blivende.

Både med hensyn til de kemiske processer i hjernen, og den strukturelle opbygning sker der en målbar udvikling. Der sker eksempelvis en opbygning af nye forbindelser af neuroner i hjernen. Dette betyder, at dit fremtidige jeg, potentielt er meget større, end du umiddelbart tror, også som ældre.

Førhen troede man, at hjernen efter at have nået voksenalderen, faktisk kun gik den modsatte vej og derefter langsomt degenererede. Ifølge Lara Boyd er det da heller ikke let at komme sig fuldstændig oven på alvorlig sygdom, eksempelvis en hjerneskade.

Den nye viden om neuroplasticitet, går da også begge begge veje ifølge Dr. Boyd: ”du kan glemme noget, du engang vidste, du kan blive afhængig af stoffer, måske har du kroniske smerter. Din hjerne er enormt plastisk, og den formes både strukturelt og funktionelt af alt, hvad du gør, men også af alt, hvad du ikke gør…. … de typer adfærd du udviser i din hverdag er er helt væsentlig. Hver af dem ændrer din hjerne”.

Først og fremmest giver den nye viden om neuroplasicitet dog langt de fleste mennesker mulighed for at vokse både hjernemæssigt og menneskeligt, meget mere end man tror. Det er ikke kun et spørgsmål om, hvem du er og hvor du er, men i lige så høj grad et spørgsmål om, hvem du kan blive, og hvor du kan kan komme hen.

Hjernen elsker at lege

Hjernens foranderlige natur betyder, at vi har kapaciteten til at bryde med eksisterende negative mønstre og forme nye positive vaner.

Din hjerne har faktisk allerede nu ændret sig lidt, efter du har læst denne artikel, og du har måske allerede nu fået nye ideer eller ny viden?

Hvis du vil holde fast i det, så prøv eventuelt at tage en ny rute på vej hjem. Hør noget ny musik, afprøv en ny aktivitet, slå en kolbøtte. Enhver aktivitet vil sætte gang i din hjerne, og det gør dig ovenikøbet i bedre humør.

Hjernen elsker at lege. Hvis du virkelig vil rykke dig på den lange bane, så sæt dig for at lære en ny færdighed, eller få ny viden.

Grib de chancer der er omkring dig, og mød eventuelt nye mennesker. At din hjerne og din person vil vokse med opgaven meget mere end du selv tror, har du nu i hvert fald hjerneforskernes ord for.

 

Hør Dr. Lara Boyd fortælle om din hjernes utrolige evner

 

Relaterede artikler:

Træn din hjerne knivskarp – dansk hjerneforsker viser vejen

Den anden hjerne? Ny forskning revolutionerer.

Hjerneforskere der studerede psykoaktiv medicin faldt over noget usædvanligt: Selvet er en illusion

 

Artiklen har været udgivet i en tidligere version i 2018, og er opdateret med flere informationer om emnet ud fra aktuel BBC Reel.

 

 

 

 

 

 

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil modtage de gode historier i din indbakke gratis.